Richtlijnen voor ‘verzoek om vergeten te worden’ op komst

privacy

Nieuwe richtlijnen moeten het voor zoekmachines als Google eenvoudiger maken het 'recht om vergeten te worden' uit te voeren. De richtlijnen bieden zoekmachines de mogelijkheid vergelijkbare verzoeken op te zoeken die eerder zijn behandeld. Zoekmachines hoeven hierdoor dus niet langer ieder verzoek apart te behandelen en de wijze waarop deze behandeld wordt eenduidiger. De richtlijnen worden opgesteld door Europese privacywaakhonden.

Dit meldt Reuters. Het Europees Hof bepaalde in mei van dit jaar dat zoekmachines verzoeken van gebruikers die niet langer relevante of schadelijke zoekresultaten willen laten verwijderen. In de praktijk betekent dit dat zoekmachines bij ieder verzoek een afweging moeten maken tussen het recht op privacy van de betrokkenen en het recht op informatie van het publiek. Dit kost veel tijd. Google kreeg bijvoorbeeld tot eind juli als 91.000 verzoeken binnen, die betrekking hadden op in totaal 328.000 URL's.

Eenduidige beoordeling

De nieuwe richtlijnen moeten zoekmachines ontlasten en daarnaast zorgen voor een eenduidige beoordeling van verzoeken. Eerder behandelde verzoeken worden in de richtlijnen gecategoriseerd weergegeven, waardoor zoekmachines bij een nieuw verzoek eenvoudig een vergelijkbaar verzoek kunnen opzoeken. De richtlijnen worden naar verwachting in november gepubliceerd.

Het eenduidiger maken van de wijze waarop verzoeken om 'vergeten te worden' worden behandeld is geen overbodige luxe. Onderzoek van Iron Mountain wees eerder uit dat 72% van de consumenten niet overtuigd is dat het de moeite waard is te vragen om persoonlijke informatie te laten verwijderen. 83% gelooft niet dat bedrijven persoonlijke informatie zullen verwijderen, zelfs als dit bedrijf aangeeft dat de gegevens zijn gewist.

Lees ook
Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat Bolletje heeft gekozen voor Zivvers veilige communicatieplatform. Hierdoor kunnen alle 200 werknemers met een mailaccount op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze privacygevoelige informatie delen.

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1

Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

De Chapter meetings richten zich op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacyregelgeving, waaronder CCPA, CPRA, Schrems II en LGPD, en voorzien van panels van privacy professionals om operationele best practices te bespreken.