Richtlijnen voor ‘verzoek om vergeten te worden’ op komst
Nieuwe richtlijnen moeten het voor zoekmachines als Google eenvoudiger maken het 'recht om vergeten te worden' uit te voeren. De richtlijnen bieden zoekmachines de mogelijkheid vergelijkbare verzoeken op te zoeken die eerder zijn behandeld. Zoekmachines hoeven hierdoor dus niet langer ieder verzoek apart te behandelen en de wijze waarop deze behandeld wordt eenduidiger. De richtlijnen worden opgesteld door Europese privacywaakhonden.
Dit meldt Reuters. Het Europees Hof bepaalde in mei van dit jaar dat zoekmachines verzoeken van gebruikers die niet langer relevante of schadelijke zoekresultaten willen laten verwijderen. In de praktijk betekent dit dat zoekmachines bij ieder verzoek een afweging moeten maken tussen het recht op privacy van de betrokkenen en het recht op informatie van het publiek. Dit kost veel tijd. Google kreeg bijvoorbeeld tot eind juli als 91.000 verzoeken binnen, die betrekking hadden op in totaal 328.000 URL's.
Eenduidige beoordeling
De nieuwe richtlijnen moeten zoekmachines ontlasten en daarnaast zorgen voor een eenduidige beoordeling van verzoeken. Eerder behandelde verzoeken worden in de richtlijnen gecategoriseerd weergegeven, waardoor zoekmachines bij een nieuw verzoek eenvoudig een vergelijkbaar verzoek kunnen opzoeken. De richtlijnen worden naar verwachting in november gepubliceerd.
Het eenduidiger maken van de wijze waarop verzoeken om 'vergeten te worden' worden behandeld is geen overbodige luxe. Onderzoek van Iron Mountain wees eerder uit dat 72% van de consumenten niet overtuigd is dat het de moeite waard is te vragen om persoonlijke informatie te laten verwijderen. 83% gelooft niet dat bedrijven persoonlijke informatie zullen verwijderen, zelfs als dit bedrijf aangeeft dat de gegevens zijn gewist.