Nederlands bedrijf krijgt 810.000 euro boete voor verzenden spam

spam

Daisycon B.V. krijgt een boete van 810.000 euro voor het versturen een grote hoeveelheden spamberichten. Het affiliate netwerk zou in totaal ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten hebben verzonden, zonder dat de ontvangers daarvoor aantoonbaar toestemming hebben gegeven.

De boete is opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daisycon is een affiliate netwerk dat adverteerders en uitgevers bij elkaar bracht. Daarnaast verzond het bedrijf ook zelf enquêtes en nieuwsbrieven naar ontvangers. Deze e-mails zouden volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als 'hinderlijk en misleidend kunnen worden ervaren'. Op het eerste oog zou namelijk niet duidelijk zijn dat de e-mail een commerciële inslag had.

Ook stelt ACM dat het voor gebruikers in veel gevallen niet weten hoe zij in het e-mailbestand van het bedrijf terecht zijn gekomen. Ook neemt de waakhond het Daisycon kwalijk dat ontvangers geen effectieve methode tot hun beschikking hadden om zich af te melden van de e-mailberichten van het bedrijf. ACM stelt dat het bedrijf als affiliate netwerk een centrale rol heeft gestuurd bij het versturen van spam.