Is je digitale identiteit veilig anno 2015?

Marc Pietinckx

De online en mobiele wereld is een fascinerende en interessante plek. In ruil voor ogenschijnlijk onbelangrijke persoonlijke gegevens, krijg je een hele hoop ‘gratis dingen’- een manier om gemakkelijk met je vrienden te chatten, om je persoonlijke professionele kwaliteiten te delen, je kan de laatste nieuwtjes en roddels te weten komen en zelfs nieuwe games en apps gebruiken. 

Iedereen houdt van gratis dingen, maar zoals het relatief nieuwe gezegde luidt; “als je er niet voor betaalt, ben je niet de klant, maar het product.” Deze zegswijze werd gelanceerd in 2010 door forumdeelnemer blue_beetle op de community weblog Metafilter. Hiermee vertelt hij mooi wat de waarheid is achter vele van ’s werelds grootste bedrijven, zoals Google en Facebook. Het gratisaanbod is slechts het uitgeworpen aas. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk gebruikers voor zich te winnen, zodat het gebruikersgedrag en de -interesses gebruikt kunnen worden om te verhandelen en meer te doen verkopen.

In de BBC documentaire “United States of Secrets” wordt uitgelegd dat de informatie die je deelt op Internet en al het gedrag dat je stelt tijdens mobiele en onlineactiviteiten, vastgelegd wordt door commerciële en overheidsorganisaties. Deze gegevens worden geanalyseerd voor commerciële en staatsveiligheidsdoeleinden respectievelijk. Heel wat naties verzamelen gegevens over hun burgers, bondgenoten en vijanden. Het komt zo vaak voor dat het moeilijk wordt een staat te noemen die niet aan dit soort informatieverzameling doet.

Verwacht wordt dat deze evolutie eindigt in de mogelijkheid dat quasiiedereen toegang heeft tot quasi alle mogelijke services. Het ontkennen en er niet aan deelnemen zou contraproductief zijn. Maar wel adviseren we om rekening te houden met deze basisregels als je je persoonlijke gegevens online deelt:

  1. Wees selectief. Als het gaat om online en mobiele service providers, deel dan je persoonlijke gegevens alleen maar als je zeker weet dat je de service providers kan vertrouwen.
  2. Wees kort. Hou je online profiel zo beknopt mogelijk. Probeer te vermijden om al te veel persoonlijke gegevens te delen.
  3. Zorg ervoor dat je privacy gerespecteerd wordt. Stel je privacy setting in, zodat het niet mogelijk is je persoonlijke gegevens, de locatie waar je je bevindt, je foto’s en andere gegevens te zien als je online bent.
  4. Gebruik alle beschikbare beveiliging. Gebruik de meest betrouwbare beveiligingsmaatregelen die ter beschikking worden gesteld door de toepassingen. Als er twee-factor authenticatie wordt aangeboden, gebruik het dan ook. Als dit niet wordt aangeboden, gebruik dan een sterke gebruikersnaam en wachtwoord – gebruik bijvoorbeeld geen voor de hand liggend wachtwoord (zoals de naam van je hond) en verander je wachtwoord regelmatig. Bewaar je wachtwoord nooit automatischop je computer, schrijf het nergens op en deel het niet met derden.
  5. Vertrouw, maar controleer. Toepassingen waarbij je financiële en andere vertrouwelijke transacties moet doen, zouden een duidelijke en ware verificatie van je identiteit moeten aanbieden en je online identiteit of andere betrouwbare tool moeten gebruiken voor validatie. Als dat niet wordt aangeboden, gebruik je deze toepassing beter niet.

Als je deze tips in acht neemt, ben je goed op weg om je online identiteit te beschermen en zelfs met een gerust gemoed je voordeel te halen uit het gratis aanbod op Internet.

Marc Pietinckx is corporate trainer VASCO Data Security