Rabobank waarschuwt voor valse sms-berichten
De Rabobank waarschuwt voor valse sms-berichten die uit naam van de bank worden verstuurd. In de sms-berichten worden klanten van de Rabobank opgeroepen een nieuwe pinpas aan te vragen, aangezien hun huidige pinpas zou zijn verlopen. De klanten worden hierbij doorgestuurd naar een phishingwebsite.
Wie op de link in het sms-bericht klikt komt op een website terecht waar de aanvallers het rekeningnummer en de pincode van de rekening vragen. Daarnaast worden klanten opgeroepen hun oude pinpas via de post op te sturen. Om deze oproep kracht bij te zetten beloven de aanvallers de nieuwe pinpas gratis te verstrekken aan klanten die hun oude pinpas opsturen.
De Rabobank waarschuwt niet op de link in het sms-bericht te klikken, geen gegevens in te voeren op de nep-website en bankpassen niet op te sturen. De bank benadrukt klanten nooit te vragen hun bankpas op te sturen en nooit te vragen om beveiligingscodes, waaronder de pincode. Indien klanten een nieuwe pinpas toegezonden krijgen van de Rabobank adviseert de bank de oude pinpas in minimaal twee stukken te knippen, waarbij zowel de magneetstrip als chip moet worden doorgeknipt.