Downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen grootste schadepost van ransomware

euros

Niet het losgeld dat cybercriminelen eisen, maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten vormen de grootste schadepost van ransomware. Het kan dagen duren voordat de problemen die ransomware veroorzaakt zijn opgelost.

Dit blijkt uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Het bedrijf stelt dat slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties hebben:

  1. Een back-up gebruiken om versleutelde data te herstellen
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen

Tot 5.000 dollar losgeld per gebruiker

Het losgeld dat cybercriminelen eisen van bedrijven kan fors oplopen. Intermedia meldt bedragen voorbij te zien komen tot 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Dit losgeld betalen is echter geen garantie data bedrijfsdata daadwerkelijk weer toegankelijk wordt. 19% van de slachtoffers die geld heeft overgemaakt meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld. Zij hebben ondanks hun betaling dus nog steeds geen toegang tot hun data.

Wie ervoor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met lange downtime. Zo meldt 72% van de professionals dat het herstellen van getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. 32% meldt dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Ransomware komt vandaag de dag voor bij bedrijven van iedere omvang. 60% van de geïnterviewde slachtoffers van ransomware werkt bij een bedrijf met 100 werknemers of meer. 25% werkt voor een organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Lees ook
Drie trends voor cyberaanvallen in 2024

Drie trends voor cyberaanvallen in 2024

Allianz: in België blijven Cyberincidenten (bijv. cybercriminaliteit, verstoringen van IT-netwerken en -diensten, malware/ransomware, datalekken, boetes en straffen) het nummer één risico sinds 2018. In Nederland klommen Cyberincidenten vier posities naar de tweede plaats.

DataExpert kondigt overname Avian Digital Forensics aan

DataExpert kondigt overname Avian Digital Forensics aan

DataExpert kondigt de overname aan van Avian Digital Forensics, een Deens bedrijf gespecialiseerd in digitale recherche- en eDiscovery-technologieën. Met de overname van Avian versterkt DataExpert zijn aanwezigheid in de Scandinavische landen.

NetApp bestrijdt in realtime ransomware

NetApp bestrijdt in realtime ransomware

NetApp biedt nieuwe mogelijkheden waarmee klanten hun data beter kunnen beschermen en herstellen tegen bedreigingen door ransomware. NetApp is één van de eerste die kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) direct in de primaire storage van bedrijven integreert en zo ransomware in real-time bestrijdt. De cyberresiliency-oplossingen v1