IT security managers zien insider threats als grote dreiging

hacker4-gabor-kalman

90% van de IT security managers ziet boze en kwaadwillende medewerkers als een grote bedreiging voor de digitale veiligheid van hun onderneming. 45% zegt echter slecht voorbereid te zijn om aanvallen van binnen het bedrijf het hoofd te kunnen bieden.

Dit blijkt uit onderzoek van Mimecast Limited, een bedrijf dat zich richt op databeveiliging, onder 600 IT security managers. Het beveiligingsbedrijf stelt dat bedrijven zich te veel richten op de beveiliging tegen externe dreigingen en beveiliging aan de rand van het netwerk. Dreigingen van binnen het eigen bedrijf krijgen hierdoor te weinig aandacht.

Bewustzijn creëren

Mimecast wijst bedrijven op de noodzaak werknemers bewust te maken van de impact van hun eigen gedrag op de digitale veiligheid van een bedrijf. Daarnaast zouden bedrijven een strategie moeten ontwikkelen die hen beschermd tegen zowel interne als externe dreigingen. Hierbij is een combinatie nodig van op technologie- en op mensen gebaseerde beveiligingsmechanismen.

Uit onderzoek blijkt verder dat:

  • 65% van de respondenten van mening is dat hun beveiligingssystemen voor e-mail onvoldoende bescherming bieden tegen cyberdreigingen;
  • 53% van de IT security managers malafide insiders als de grootste dreiging voor hun digitale veiligheid zien; en
  • respondenten die aangeven goed voorbereid te zijn op insider threats zich in de praktijk net zo kwetsbaar voelen voor insider threats als respondenten die niet goed voorbereid te zijn.

Advies

Mimecast adviseert bedrijven om:

  • de rechten van gebruikers af te stemmen op hun functie en zo toegang tot systemen beter te beheren. Dit beperkt de mogelijkheden die een eventuele malafide werknemer heeft om schade aan te richten;
  • interne veiligheidsmaatregelen door te voeren en het versturen van data naar buiten het bedrijfsnetwerk te beperken. Hierdoor hebben eventuele kwaadwillende werknemers minder tot geen mogelijkheden om gevoelige data te versturen;
  • werknemers security trainingen aan te bieden die kwaadwillende werknemers ontmoedigd en andere medewerkers helpt kwaadwillende activiteiten te herkennen en rapporteren. Dit kan worden gecombineerd met effectieve processen om eventuele aanvallers door insiders af te slaan;
  • te zorgen voor een cultuur waarin communicatie centraal staat en waarin werknemers op elkaars veiligheid letten. Deze cultuur helpt werknemers eventuele malafide werknemers tijdig te melden bij hun werkgever; en
  • het management te trainen in de communicatie met werknemers om open communicatie en bewustzijn te realiseren.
Lees ook
Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Volgens onderzoek van Orange Cyberdefense was de maakindustrie het afgelopen jaar het grootste doelwit van cyberaanvallen: bijna 33 procent trof deze sector. Al jaren is deze industrie het vaakst getroffen. Jeroen Wijnands, Head of OT Security bij Orange Cyberdefense, ziet bij het gros van deze bedrijven dezelfde misstappen. Dit zijn volgens hem d1

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1