Fraude met internetbankieren levert fors minder schade op

Aanvallers hebben geld gestolen van 20.000 bankrekeningen van klanten van de Britse Tesco Bank (bron: FreeImages/Pierre Amerlynck)

De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook fors, tot 4,69 miljoen. In 2015 bleef de totale schade nog stabiel, met 17,9 miljoen euro over het hele jaar. De schade door verloren en gestolen betaalpassen is de eerste helft van 2016 ook gedaald maar voert wel de boventoon.

Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog 814.000 euro. Ook in meerjarig perspectief is de daling spectaculair. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog 24,7 miljoen euro.

Malware en phishing wordt steeds beter gedetecteerd

De fraudeurs weten met malware en gewone phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door zowel de Betaalvereniging als banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude blijken dan ook hun vruchten af te werpen.

Ondanks een forse daling van 37 procent ten opzichte van de voorafgaande zes maanden, zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 met 1,62 miljoen euro schade voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten pas-opstuurfraude die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via e-mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen: “Verstuur nooit uw betaalpas!”.

Samenwerking en delen van kennis zijn sleutel tot succes

De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutions – Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *