LinkedIn-dochter Lynda.com reset wachtwoorden na cyberincident

Wachtwoord (bron: FreeImages.com/Sufi Nawaz)

Aanbieder van online trainingen Lynda.com, onderdeel van het zakelijke sociale netwerk LinkedIn, maakt bekend dat onbevoegden inzage hebben gehad in de gegevens van 55.000 gebruikers. Het bedrijf heeft daarom de wachtwoorden van deze gebruikers gereset.

Dit blijkt uit een e-mail die Lynda.com naar leden heeft gestuurd. De maatregel wordt door een woordvoerder van LinkedIn bevestigd tegenover VentureBeat. Het bedrijf meldt dat een ongeautoriseerde derde partij toegang heeft verkregen tot een database met gegevens van klein deel van de Lynda.com-gebruikers. In deze database is onder andere contactinformatie van klanten en een overzicht van cursussen die klanten hebben gevolgd te vinden.

Wachtwoorden gereset

Wachtwoorden zijn niet in deze database opgeslagen. Desondanks heeft Lynda.com besloten de wachtwoorden van de 55.000 getroffen leden te resetten. In totaal heeft Lynda.com pakweg 9,5 miljoen gebruikers. Van deze leden zijn echter geen gegevens opgenomen in de getroffen database. Lynda.com belooft wel alle 9,5 miljoen gebruikers te informeren over het incident.

Lynda.com benadrukt dat er geen aanwijzigingen zijn dat de gestolen informatie op internet is gepubliceerd. Daarnaast stelt het bedrijf aanvullende maatregelen te hebben genomen om de beveiliging van accounts te verbeteren. Lynda.com werd in april 2015 overgenomen door LinkedIn. LinkedIn werd op zijn beurt in juni 2016 overgenomen door Microsoft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *