Kassasystemen in ruim duizend IHG-hotels getroffen door malware

Een creditcard (bron: FreeImages.com/James Miller)

Ruim duizend hotels van het Britse InterContinental Hotels Group (IHG) zijn in december 2016 getroffen door malware. De kwaadaardige software wist zich te nestelen in kassasystemen en zocht gericht naar creditcard- en betaalkaartgegevens. Alle getroffen hotels zijn gevestigd in de Verenigde Staten (VS).

Dit meldt beveiligingsonderzoeker Brian Krebs. IHG is een hotelketen die onder verschillende merknamen zoals Holiday Inn, Holiday Inn Express, InterContinental, Kimpton Hotels en Crowne Plaza hotelkamer aanbiedt. In totaal beschikt de keten over 5.000 hotels in bijna 100 verschillende landen.

Grootschalige fraude

Al langer is bekend dat IHG getroffen is door malware die zich op kassasystemen van de hotelketen wist te nestelen. De malware zou tussen 29 september 2016 en 29 december 2016 actief zijn geweest op de systemen van IHG. Krebs meldde in eerste instantie dat fraude experts van meerdere banken een patroon zagen die wees op grootschalige fraude bij ongeveer 5.000 hotels van IHG.

De hotelketen erkende de malwareuitbraak in februari, maar gaf toen aan dat de uitbraak zich beperkte tot ongeveer een dozijn hotels. IHG heeft nu echter een tool online gepubliceerd waarmee klanten kunnen controleren of hotels die zij hebben bezocht door de malware zijn getroffen. Deze tool laat volgens Krebs zien dat in ieder geval 1.000 hotels zijn getroffen door de malware.

Extern forensisch team

Ook wijst Krebs erop dat IHG franchiseondernemers gratis ondersteuning van een extern forensische team heeft aangeboden, dat zoekt naar aanwijzigingen van een malwarebesmetting. Niet iedere ondernemer zou echter staan te springen op dit aanbod in te gaan, waardoor niet alle hotels van IHG zijn onderzocht. Het is dus goed mogelijk dat het aantal besmette hotels in de toekomst verder gaat oplopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *