Ruim één op de drie organisaties weet niet of zij aan AVG moeten voldoen

pixabay-internet-1971623_960_720

Een ruime meerderheid van de organisaties wereldwijd is nog niet goed voorbereid op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zo weet 37% van de organisaties niet of zij aan de AVG moeten voldoen en geeft slechts 10% aan volledig voorbereid te zijn op de AVG.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1600 organisaties in opdracht van WatchGuard Technologies. Vanaf 25 mei 2018 wordt de AVG toegepast. Onder de AVG moet elke organisatie die persoonsgegevens van EU-burgers opslaat of verwerkt compliance aantonen. Het onderzoek,uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vanson Bourne, toont aan dat dit besef bij veel organisaties nog niet is doorgedrongen. Vooral buiten Europa leven misverstanden over de nieuwe Europese privacywetgeving, die internationaal bekendstaat als de General Data Protection Regulation.

Verwarring over AVG-compliance

Ondanks dat de deadline nadert, weet ruim een derde (37%) van alle ondervraagde organisaties niet of zij aan de AVG moeten voldoen. Nog eens 28% denkt - soms ten onrechte - dat hun organisatie helemaal niet compliant hoeft te zijn. Zo verzamelt 14% van de respondenten die menen dat de AVG niet voor hun organisatie geldt wél persoonsgegevens van EU-burgers, net als ruim een kwart van de organisaties die twijfelen over AVG-compliance.

Slechts 1 op de 10 respondenten geeft aan dat zijn of haar organisatie 100% klaar is voor de AVG. 44% van de ondervraagden zegt niet te weten hoe ver de organisatie verwijderd is van AVG-compliance. De organisaties die nog niet compliant zijn, hebben gemiddeld nog zeven maanden nodig om het gat te dichten. Bijna de helft van de respondenten schakelt een externe partij in voor ondersteuning tijdens het traject naar compliance, of overweegt dat te doen.

IT-infrastructuur gaat op de schop

Van de organisaties die aangeven dat ze compliant moeten zijn, gelooft 86% dat er een solide compliancestrategie wordt uitgevoerd. Ongeveer de helft moet nog wel grote veranderingen doorvoeren in de IT-infrastructuur om AVG-compliant te worden. Met name firewalls, VPN's (virtual private networks) en encryptie maken deel uit van de strategie. Slechts 18 procent van de respondenten heeft sandboxingtechnologie opgenomen in de AVG-plannen.

"De AVG heeft een grote impact op bedrijven overal ter wereld", zegt Corey Nachreiner, chief technology officer bij WatchGuard. "Helaas weet een alarmerend aantal organisaties niet dat ze AVG-compliant moeten zijn of denken ze ten onrechte van niet. Dan loop je dus achter de feiten aan. Alleen al in Amerika denkt slechts 16 procent van de organisaties dat ze compliant moeten zijn. Maar alle bedrijven die toegang hebben tot data van Europese burgers moeten begrijpen hoe de AVG werkt en wat de implicaties van de nieuwe wetgeving zijn."

Torenhoge boetes

"De boetes voor niet-naleving zijn torenhoog en de deadline komt steeds dichterbij", waarschuwt Nachreiner. "Organisaties die in mei 2018 nog niet aan de eisen voldoen, riskeren een boete tot wel 4 procent van hun wereldwijde jaaromzet. Er is maar één manier om onnodige boetes en frustraties te voorkomen: verdiep je in de criteria, stel een AVG-actieplan op en begin direct met de implementatie hiervan."

WatchGuard organiseerde op donderdag 14 september een webinar over de weg naar AVG-compliance. Het webinar kan hier worden teruggeluisterd. Daarnaast heeft WatchGuard het WatchGuard GDPR Resource Center beschikbaar gesteld, waar organisaties meer informatie over de AVG of ondersteuning kunnen krijgen.

Lees ook
KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

Uit een nieuw rapport van KnowBe4 blijkt dat het gedrag waarmee medewerkers de online veiligheid van hun organisatie beïnvloeden sterk varieert binnen Europa. Met een score van 73 op een schaal van totaal 100 punten boekt Europa een wereldwijd gemiddelde score op deze zogenoemde ‘Security Culture-index’.

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?