Legian over integrale dienstverlening: ‘NIS2 vraagt om regie’

Dick Hoogendoorn Nandenie Moenielal (Legian) -8683-400

Legian uit Den Haag is meer dan een securityspecialist. CTO Dick Hoogendoorn en Business Development Manager Nandenie Moenielal spreken over de aanpak van het 27-jarige (!) bedrijf en uiteraard NIS2, want dat onderwerp staat ook bij de klanten van Legian hoog op de agenda.

Legian is in 1997 gestart als infrastructuurspecialist want het bedrijf was en is bekend met telecomproviders en internet service providers. Vanuit netwerkdienstverlening zijn daar security en later Business & IT Alignment en Cloud aan toegevoegd. De integrale dienstverlening en rol van Legian zijn, ondanks die verbreding, in de kern niet gewijzigd, geeft Dick aan. “We zijn in de eerste plaats een kennispartner die advies geeft en analyses en implementaties doet”, zegt hij. “De grens oversteken is tot nu toe niet aan de orde geweest, al hebben we wel klanten die internationaal opereren.”

Legian bedient een gevarieerde klantengroep met 160 medewerkers, de Legends, die allemaal in vaste dienst zijn. Dat laatste vindt Dick belangrijk om te vermelden, net als dat er sprake is van een familiaire sfeer en platte hiërarchie. “We zitten aan tafel bij zowel commerciële bedrijven als organisaties in de publieke sector. En dat ook nog eens van groot tot klein. De omvang en complexiteit van de IT is voor ons belangrijker dan de omvang van een prospect of klant.”

Legian-aanpak

Nandenie neemt het stokje van Dick over bij het beantwoorden van de vraag over de rol van Legian. “Wij zijn er voor vraagstukken van organisaties die security serieus nemen, maar te klein zijn voor een eigen CISO of een CISO-afdeling. We ondersteunen ook bedrijven die wel een CISO hebben, maar behoefte hebben aan specifieke kennis of aanvullende resources”, aldus Nandenie. “Het startpunt van onze aanpak is een assessment dat inzicht verschaft voor een langetermijnplan. Dat is een van onze ankers. Wij zijn niet een bedrijf dat binnenkomt, je na drie maanden een rapport geeft en dan weggaat. We willen klanten voor de lange termijn aan ons binden met onze integrale dienstverlening.”

Hierin zit volgens Dick het onderscheidend vermogen van Legian. “Onze manier van werken staat voor het leveren van korte en bondige adviezen in een pragmatisch ingestoken verhaal. Centraal staat wat er nodig is voor de klant en niet wat wij als adviseurs graag willen. Wat we voorstellen is altijd uitvoerbaar, beheersbaar en het geheel is te overzien”, zegt Dick.

NIS2

Legian merkt dat in de markt veel vragen leven over NIS2 en DORA. Dick: “Klanten leggen hun vragen neer bij verschillende partijen. Een accountant zal die vanuit zijn expertise beantwoorden, terwijl bedrijven ook de IT-kant van het verhaal willen weten. Daarvoor kloppen ze bij ons aan. Het is een proces dat we indertijd ook zagen rond de invoering van de AVG.”

Nandenie: “Belangrijker is natuurlijk wat er gebeurt na het vergaren van die eerste informatie. Een deel van de klanten wil in een vervolggesprek weten wat NIS2 voor hen betekent, anderen kijken de kat uit de boom. Wij helpen ze begrijpen wat de status van hun huidige informatiebeveiliging is en welke stappen ze concreet kunnen nemen om die naar een hoger niveau te tillen. Aan de hand van de best practice frameworks brengen we de volwassenheid van de ­security-omgeving en daarmee het niveau van informatie­beveiliging in kaart. Dan komt in de regel al best veel boven water, en leveranciersafhankelijkheid is dan vaak een aandachtspunt.”

Regiefunctie

Dick: “Legian vervult als adviseur een regiefunctie tussen organisaties en leveranciers. Door NIS2 wordt dat aspect van onze expertise nog meer gevraagd. De standaardaanpak is dat we die regiefunctie inrichten, opzetten en vervullen. Na een tijdje moet dat geborgd worden in de organisatie met eigen mensen. NIS2 heeft wat dat betreft nu al de nodige impact op onze business.”

Als gevolg daarvan heeft Legian aardig wat vacatures. Het bedrijf groeit, biedt kansen en er heerst een goede werksfeer. Nandenie. “Het is trouwens ook iets dat klanten in positieve zin opvalt. Ze doen al jaren zaken met dezelfde Legends. Dat schakelt snel en makkelijk. Over pragmatisme gesproken.”

Sta je voor een complexe security-uitdaging of wil je NIS2-compliant worden? Legian helpt je deze vraagstukken eenvoudig en beheersbaar te maken, zodat jij je volledig kunt richten op je kernactiviteiten en zo ongestoord je ambities kunt realiseren.

 

Voor meer informatie, neem contact op met Legian via info@legian.nl of 070 302 99 22.