Attic Security lanceert publieke tool om bewustzijn over phishingaanvallen te vergroten

phishing

Cybersecurity-bewustwordingscampagnes zijn cruciaal om individuen en organisaties te helpen de risico's van cyberdreigingen te herkennen en te beperken. Cybercriminelen richten hun pijlen vaak op individuen via misleidende e-mails en websites die zijn ontworpen om gevoelige informatie te stelen, zoals inloggegevens en financiële gegevens.

Deze phishingaanvallen, waaronder de steeds vaker voorkomende en zeer gevaarlijke AiTM (Adversary-in-the-Middle) aanvallen, misleiden gebruikers tijdens bijvoorbeeld inlogprocedures, zelfs mét multi-factor authenticatie (MFA).

Om de bewustwording bij het publiek te vergroten en deze groeiende dreiging te bestrijden, heeft Attic Security een publiek dashboard gelanceerd met realtime statistieken over phishingaanvallen. Volgens Attic Security komt elk kwartaal 20% van de MKB-gebruikers in Nederland op phishingwebsites terecht. Naast het Gratis Inlogbescherming tegen AiTM-aanvallen van Attic, maakt dit dashboard nu ook inzichtelijk hoe groot het probleem werkelijk is. Zo wordt de dreiging niet alleen bestreden, maar ook zichtbaar gemaakt voor iedereen.

Het realtime dashboard is openbaar toegankelijk en hier te vinden.

 

Meer over
Lees ook
E-mailfraude op de loer in aanloop naar piek boekingsseizoen

E-mailfraude op de loer in aanloop naar piek boekingsseizoen

Proofpoint, Inc onthult in nieuw onderzoek dat 80% van de top reiswebsites* in Nederland hun basis cybersecuritymaatregelen niet op orde hebben. Hierdoor loopt meer dan driekwart van de Nederlandse vakantiegangers risico op e-mailfraude. Deze bevindingen zijn gebaseerd op de Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC)

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4-rapport: zonder training klikt gemiddeld één op drie medewerkers op phishing-link

KnowBe4 presenteert het Phishing by Industry Benchmarking Report 2025. Dit rapport meet het Phish-prone Percentage (PPP) - het percentage werknemers dat geneigd is om te vallen voor phishing of andere social engineering-aanvallen. Hoe hoger dit percentage, hoe groter het risico dat een organisatie slachtoffer wordt

Interne e-mails populairst bij phishers

Interne e-mails populairst bij phishers

Onderzoek van KnowBe4 toont aan dat HR- en IT-gerelateerde e-mails goed zijn voor 60% van de aangeklikte phishingpogingen Uit nieuw onderzoek van KnowBe4 blijkt dat phishingaanvallen steeds vaker vermomd zijn als interne communicatie, vooral vanuit HR of IT. In ruim 60% van de gevallen trapten medewerkers in e-mails die intern leken te zijn.1