Proofpoint introduceert eerste agentic AI-oplossing voor menselijke communicatie

Proofpoint-490-200_2023-03

Proofpoint, Inc. introduceert de eerste agentic AI-oplossing voor menselijke communicatie (Human Communications Intelligence, HCI) in de sector. Dit is een belangrijke stap voor hoe organisaties compliancerisico’s in realtime opsporen, begrijpen en beperken. Het is ontworpen voor bedrijven in gereguleerde en zeer procesgevoelige sectoren. Het transformeert digital communications governance (DCG) van compliance na incidenten naar realtime, AI-gestuurde risicobeoordeling, detectie en preventie. Hierdoor kunnen organisaties actie ondernemen op menselijk gedrag voordat dit leidt tot nalevings-, security- of juridische problemen. 

 

Een recent onderzoek onder 1.600 CISO’s wereldwijd toont aan dat meer dan een derde samenwerkingstools zoals Slack, Teams en Zoom dit ziet als het grootste risico voor organisaties. Daarmee ontstijgt het GenAI chatbots, perimeterapparatuur, cloudopslag en zelf Microsoft 365. Toch vertrouwen complianceteams al decennia op connectoren en archieven die communicatie vastleggen, maar weinig AI-gestuurde intelligentie bieden. Door de huidige toenemende dreigingen van binnenuit, financieel wangedrag en strengere regelgeving, hebben bedrijven behoefte aan intelligentie die verder gaat dan het vastleggen en archiveren van ruwe data. Ze moeten realtime gesprekken kunnen analyseren, intenties en gedrag detecteren en risico’s signaleren. 

 

Het Digital Communications Governance (DCG) portfolio van Proofpoint introduceert Human Communications Intelligence (HCI), aangedreven door agentic AI en gebouwd om niet alleen te reageren, maar ook om te redeneren. In tegenstelling tot bestaande oplossingen die AI gebruiken om trefwoorden of patronen te herkennen, interpreteert Proofpoint’s HCI menselijke intenties en legt het communicatie vast. Het contextualiseert de communicatie realtime via meer dan tachtig kanalen. Aangedreven door Proofpoint’s Nuclei-technologie (eerder dit jaar overgenomen door Proofpoint), beoordelen intelligente agents zelfstandig gesprekken, markeren ze risico’s zodra deze zich voordoen en geven ze transparante beredenering voor elke actie. 

 

“Legacy-connectoren zijn slechts proxies die content doorsturen. Ze bieden weinig intelligentie”, zegt Harry Labana, SVP & GM bij Proofpoint’s DCG business. “Proofpoint heeft het vastleggen van gegevens opnieuw uitgevonden door verder te gaan dan alleen het verzamelen van berichten en deze in realtime te interpreteren en analyseren. Hierdoor wordt ’s werelds grootste bron van gedragsgegevens, menselijke gesprekken, omgezet in bruikbare informatie. Hiermee voorkomen compliance-, juridische- en securityteams risico’s voordat deze escaleren.” 

 

Belangrijkste functies voor Proofpoint’s AI-aangedreven DCG-portfolio

 

Realtime communicatieinformatie: Proofpoint Capture, aangedreven door technologie van Nuclei, verwerkt communicatiekanalen zoals GenAI-chatbots, mobiele berichten, samenwerkingsapps, social media, e-mail, spraak en bestanden en past realtime beredeneringen toe. In tegenstelling tot vooraf getrainde AI-modellen en verouderde connectoren bevat Proofpoint Capture speciaal ontwikkelde redenerende AI-agents die communicatie op grote schaal interpreteren. Ook kunnen deze agents worden geïntegreerd met archieven van derden. Deze agents geven autonome beredeneringen naast de gemarkeerde inhoud, zoals wangedrag, dreigingen van binnenuit, misbruik van AI, overtredingen van regelgeving en zelfs signalen van een giftige bedrijfscultuur. Ze leggen hierbij uit waarom beslissingen worden genomen. Deze transparantie zorgt dat compliance-reviewers en -onderzoekers de logica achter elke waarschuwing begrijpen, in plaats van in het duister gelaten worden met onduidelijke classificaties. 

 

Verklaarbaar, kosteneffectief AI-aangedreven overzicht: Proofpoint biedt toezicht door nieuwe, verklaarbare AI die is afgestemd op gereguleerde communicatiebeoordeling. Oudere, op trefwoorden en regels gebaseerde systemen zijn beperkt in het soort risico’s dat ze kunnen detecteren. Naarmate het communicatievolume toeneemt, stijgt ook het aantal valse positieven. Proofpoint Supervision analyseert 100% van de vastgelegde communicatie met geavanceerde detectie die de toon, intentie, woordspelingen, emoji’s en zelfs codefragmenten in meerdere talen begrijpt. Dit resulteert in tot 90% minder langdurige ruis, veel grotere nauwkeurigheid en aanzienlijk minder handmatige controle. Het zorgt voor schaalbaar en controleerbaar toezicht voor de meest complexe compliance-omgevingen van tegenwoordig. 

 

Geïntegreerde, signaalgedreven risicopreventie: signalen die worden gegenereerd door Proofpoint’s HCI-agents worden direct geïntegreerd met Proofpoint Insider Threat Management (ITM). Hierbij worden op communicatie gebaseerde risico-indicatoren gecorreleerd met gebruikersactiviteiten op eindpunten. Deze integratie brengt motieven, middelen en risicomodi aan het licht in de Insider Threat Matrix. Het stelt organisaties in staat om actie te ondernemen voordat gedrag escaleert tot schending van compliance, inbreuken of rechtszaken. Door een verband te leggen tussen wat werknemers zeggen en wat ze doen, creëert Proofpoint de eerste realtime feedbackloop in de branche. Ook biedt het compliance- en juridische teams een proactieve bescherming en een controleerbaar overzicht van toezicht. Hierdoor zijn verdedigbare complianceresultaten en vroegtijdige interventie mogelijk, nog voordat problemen escaleren. 

 

Beschikbaarheid 

Proofpoint’s Human Communications Intelligence-agents, aangedreven door technologie van Nuclei, zijn vanaf vandaag beschikbaar. AI-aangedreven verbeteringen, waaronder een nieuwe klasse aan LLM’s voor Proofpoint Supervision, worden verwacht in Q4 2025. Integratie met Insider Threat Management staat ingepland voor Q1 2026. 

 

Bezoek ons op het SIFMA Social Media and Digital Marketing Seminar op 17 september, de Protect 2025-conferentie van Proofpoint van 22 tot 24 september en de Global RegTech Summit USA op 25 september om met eigen ogen te zien hoe Proofpoint het beheer van digitale communicatie voor 50% van de Fortune 100-bedrijven verandert. 

 

Klik hier voor meer informatie over Proofpoint’s DCG aanbod. 

Lees ook
Genetec breidt Security Center SaaS uit met audiocommunicatie

Genetec breidt Security Center SaaS uit met audiocommunicatie

Nieuwe functionaliteit ‘Communications for Security Center SaaS’ integreert ondersteuning voor intercoms en SIP-gebaseerde audio in fysiek beveiligingsplatform, voor snellere incidentrespons en optimale situationele inzichten

Genetec voegt snellere en slimmere onderzoeksmogelijkheden toe aan Security Center Saas

Genetec voegt snellere en slimmere onderzoeksmogelijkheden toe aan Security Center Saas

Genetec voegt  door AI ondersteunde onderzoeksmogelijkheden aan Security Center SaaS  toe. Fysieke security professionals kunnen hiermee snel videobewijs verzamelen, inzicht krijgen in de context rond gebeurtenissen en dossiers in enkele minuten sluiten.

Tijdelijke toegangscontrole als onderdeel van een moderne securitystrategie

Tijdelijke toegangscontrole als onderdeel van een moderne securitystrategie

Voor CISO’s, CTO’s en securitymanagers ligt hier een duidelijke opdracht: zie tijdelijke toegangscontrole niet als een “extraatje” maar als een strategisch instrument dat zowel veiligheid als wendbaarheid vergroot. In een tijd waarin grenzen tussen fysieke en digitale security vervagen, is tijdelijke toegangscontrole een onmisbare schakel.