Consument wantrouwt de naleving van het 'recht om vergeten te worden ́
De overgrote meerderheid van de mensen (88 procent) heeft er geen idee van wie welke informatie over hem of haar bezit. De voorgestelde Europese richtlijn voor privacybescherming heeft tot doel om bij de verwerking van persoonsgegevens de fundamentele rechten en vrijheden van consumenten te beschermen. Desondanks betwijfelen consumenten of deze richtlijn hen beschermt en of het ́recht om vergeten te worden ́in de praktijk wel werkt. Burgers vertrouwen er niet op dat bedrijven hun gegevens wissen, zelfs niet als dit gevraagd wordt, blijkt uit nieuw onderzoek van Iron Mountain.
De hervorming van de Europese richtlijn voor privacybescherming komt voort uit de gedachte dat bescherming van persoonlijke gegevens een fundamenteel recht is voor alle Europeanen. Organisaties die dit recht schenden, kunnen volgens de huidige voorstellen een boete van maximaal 2 procent van de wereldwijde omzet verwachten.
Recht om vergeten te worden
Consumenten geven aan dat ze in deze tijd met veel verschillende organisaties contact hebben, zowel online als offline, en zich afvragen wat er met hun gegevens en privacygevoelige informatie gebeurt. De voorgestelde wijziging in het Europees recht stelt de consument in staat bedrijven die informatie over hen bezitten, te verzoeken deze te verwijderen. Bijna drie van de vier consumenten (72 procent) is er echter niet van overtuigd dat het de moeite waard is te vragen om persoonlijke informatie te laten verwijderen. 83 Procent gelooft er zelfs niet in dat bedrijven persoonlijke informatie zullen verwijderen, zelfs als het bedrijf bevestigt dat de gegevens gewist zijn.
Verwarring
Er heerst verwarring over ́het recht om vergeten te worden ́. Voornamelijk van welke informatie gevraagd kan worden deze te laten verwijderen. Het merendeel van de ondervraagden meent dat dit geldt voor persoonlijke informatie (89 procent), financiële gegevens (64 procent) en e-mail correspondentie (59 procent). Minder dan de helft meent bovendien dat ze ook opgenomen telefoongesprekken (48 procent) of sociale mediaberichten (41 procent) kunnen laten verwijderen.
"Bijna alles wat we doen, creëert een spoor van informatie die kan worden verzameld, verwerkt en zelfs verspreid. Organisaties die deze informatie verzamelen, moeten hier zorgvuldig mee omgaan en de gegevens goed beheren en beschermen. De voorgestelde Europese hervorming voor de richtlijn over gegevensbescherming is een eerste stap naar betere bescherming van consumenten", zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. “Toch blijkt uit ons onderzoek dat consumenten er anders in staan. Ook al delen zij bijna hun hele zakelijke en sociale leven online, zij wantrouwen organisaties op het naleven van verzoeken om persoonlijke gegevens te verwijderen. Organisaties kunnen deze negatieve houding wegnemen door consumenten te informeren over hun beleid en procedures.”
“Of informatie zich op papier, online of in een digitale databank bevindt, bedrijven moeten weten welke informatie ze bezitten, waar deze bewaard wordt, en hoe gegevens veilig gewist of vernietigd kunnen worden als daar om gevraagd wordt -en dit op een transparante en verantwoordelijke manier uitvoeren”, vervolgt Strik. “Het digitaliseren van belangrijke papieren documenten zou een goede eerste stap zijn voor veel bedrijven. Hierdoor kunnen gegevens worden samengevoegd in een centrale database. Bedrijven hebben veel te winnen bij het opbouwen van vertrouwen en het voldoen aan wet- en regelgeving. Vertrouwen leidt tot loyaliteit en trouw drijft de verkoop op.”
Meer over
Lees ook
De knipoog van Verizon DBIR naar AI
Verizon's s Data Breach Investigations Report (DBIR) is een jaarlijkse publicatie die wereldwijd op aandacht kan rekenen. Globale trends, maar ook details voor regio's, over security incidenten worden op begrijpelijke wijze gepresenteerd.
4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid
Hoewel 42% van de Nederlanders van mening is dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid, twijfelt driekwart van de Nederlanders zelden tot nooit of ze een QR-code wel moeten scannen. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4, aanbieder van security awareness-trainingen, onder 340 Nederlanders naar het gebruik en de perceptie van QR-cod1
Fortinet: 80% fabrikanten kreeg te maken met onbevoegde toegang tot data na inbreuk
Fortinet heeft samen met Manufacturers Alliance een onderzoek uitgevoerd naar beveiligingsrisico’s bij productiebedrijven. Daarbij werd onder andere gevraagd naar beveiligingsincidenten, de stand van zaken rond de samenwerking tussen IT-teams en operationele technologie (OT)-teams en audits op OT-beveiliging. Uit het onderzoek bleek onder andere d1



