“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem”

Leperlier Gabriel Verizon 266400.jpg

Organisaties wereldwijd blijven de kaarthoudergegevens van hun klanten in gevaar brengen. Volgens het nieuwste Payment Security Report (PSR) van Verizon Business voldoet slechts 27,9 procent van de organisaties volledig aan de eisen van de PCI DSS. Dit is de standaard die ontwikkeld is om bedrijven te helpen om hun betaalsystemen te beschermen tegen inbreuken en diefstal van gegevens van kaarthouders.

We bespreken de resultaten met Gabriel Leperlier, Senior Manager Security Consulting EMEA bij Verizon. Wat vindt hij de meest verontrustende uitkomst van het onderzoek?

“Dat dit het derde jaar op rij is dat we een daling van de compliance zien. In vergelijking met de piek uit 2016 (55,4%, red), gaat het om een daling van 27,5 procentpunten.”

Waar gaat het mis? Is het vooral een technisch probleem of een organisatorisch/procesmatig aspect?

“Gebrek aan compliance is nooit een technologisch probleem. Helaas zien we dat het veel bedrijven ontbreekt aan de middelen en de betrokkenheid van het senior management om databeveiliging en compliance op lange termijn te ondersteunen. Beveiliging van betalingen wordt vaak niet gezien als een permanente bedrijfsprioriteit, terwijl bedrijven een fundamentele verantwoordelijkheid hebben tegenover hun klanten, leveranciers en consumenten.”

Hoe lossen we dit op? Meer technologie? Strengere wetgeving? Informatie?

“Het antwoord is drieledig: mensen, prioriteiten en processen. Gegevensbeveiliging is een proces dat op lange termijn aandacht vraagt om strategische initiatieven en betrokkenheid van het senior management. Daarnaast zijn er vijf elementen essentieel. In chronologische volgorde zijn dat: een security business model (SBM), security-strategie, security operating model (SOM), security-kaders en security-programma's en -projecten.”

Meer over
Lees ook
Identity Management Day 2025: KnowBe4 presenteert 10 tips om identiteitsdiefstal bij medewerkers te voorkomen

Identity Management Day 2025: KnowBe4 presenteert 10 tips om identiteitsdiefstal bij medewerkers te voorkomen

Op 8 april is het Identity Management Day. Dit is een jaarlijkse bewustwordingsdag die zich richt op het belang van identiteitsbeheer in cybersecurity. De dag heeft als doel om organisaties en medewerkers te informeren en bewustwording te creëren over het beheren en beschermen van hun digitale identiteiten.

Haven van Barcelona verbetert beveiliging en technologische efficiency
met behulp van Genetec

Haven van Barcelona verbetert beveiliging en technologische efficiency met behulp van Genetec

De haven van Barcelona implementeert Genetec Security Center, waarmee het videobewaking, toegangscontrole, inbraak-detectie en andere technologieën integreert in één enkel geünificeerd platform

Cloudflare levert meer realtime informatie over cyberdreigingen

Cloudflare levert meer realtime informatie over cyberdreigingen

Cloudflare introduceert het Cloudforce One-platform voor informatie over cyberdreigingen. Dit platform biedt realtime informatie over cyberaanvallen die op het internet plaatsvinden, gebaseerd op de telemetrie van Cloudflare’s wereldwijde netwerk, om beveiligingsteams te helpen meer voor elkaar te krijgen met dezelfde middelen.