Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

SCOS - Marc Punte

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit waarom de organisatie enkele jaren geleden voor MOVEit Automation koos.

Ster is in de eerste plaats een sales- en marketingbedrijf. Het merendeel van de medewerkers houdt zich alleen daarmee bezig. De technische processen zijn maximaal geautomatiseerd. Alleen zo kan de dienstverlening, het tonen van advertenties, 24/7 plaatsvinden.

Klanten van Ster kopen ruimte in een reclameblok om hun boodschap te laten zien. De adverteerders geven daarbij aan op welk publiek de boodschap is gericht, en er wordt afgesproken aan hoeveel personen de boodschap zal worden getoond. Externe partijen meten daarna de kijkcijfers, waarmee uiteindelijk het bereik van de advertenties wordt bepaald, en ook of het overeengekomen aantal personen is bediend. Die kijkcijfers zijn voor Ster en voor de adverteerders dus van grote waarde. Dit bestand met de kijkcijfers wordt bij Ster aangeleverd en daarna verspreid.

De ontvangers bestaan bijvoorbeeld uit systemen die de facturatie verzorgen, maar ook uit afdelingen die zich bezighouden met de planning. De taken van deze afdelingen verschillen, maar de integriteit van de aangeleverde data is voor allen een vereiste. Het bestand van de externe partijen kan daarom ook niet per mail worden aangeleverd of doorgestuurd. Dat protocol is gewoonweg niet betrouwbaar genoeg.

Immutable data

Ster moet een managed file transfer-oplossing gebruiken die garandeert dat data in transfer onaantastbaar is. “De data moet immutable zijn”, zegt Marc. “Zo voorkomen we dat de kijkcijfers onderweg worden gemanipuleerd. Er wordt hier per jaar voor 200 miljoen euro gefactureerd, dus de kleinste afwijking in de data kan al grote gevolgen hebben.”

Daarnaast voorkomt deze eis dat gebruikers, waaronder machines en afdelingen, beschikken over verschillende datasets. “Wat wij aangeleverd krijgen en doorzetten moet voor iedereen hetzelfde zijn. Dat ze er daarna zelf mee aan de slag gaan en bewerkingen starten, staat daar los van.”

Geautomatiseerd

Behalve dat de data-integriteit een harde eis was, stelde Marc ook als voorwaarde dat het programma verregaand kon worden geautomatiseerd. “De ruwe kijkcijferdata moet zonder menselijke tussenkomst, van de verzender via onze afdeling bij de ontvanger aankomen, en dat 365 dagen per jaar. Dat verzendproces stel je weliswaar maar één keer in, maar je moet ook in staat zijn om snel en simpel tussentijdse wijzigingen door te voeren in tijdstippen, host ID’s en dergelijke. Een programma waarbij je dat vanaf de command line invoert of via zelfgeschreven scripts, had daarom niet onze voorkeur.”

De keuze van Ster is viel op MOVEit Automation van Progress (voorheen Ipswitch) dat in Nederland wordt geleverd via enkele Value Added-partners, zoals SCOS Software uit Hoofddorp. Dit programma biedt geavanceerde mogelijkheden voor workflow-automatisering zonder de noodzaak van scripting. Het bestaat inmiddels al meer dan twintig jaar, en wordt wereldwijd gebruikt door grote veeleisende klanten. Zo verschillend als die klanten zijn, zo gelijk zijn ze in de eisen die ze stellen. Eenvoud en het programma mag nooit down gaan. Marc: “Bij Ster werken we al twee jaar met MOVEit Automation, en we hebben geen enkele storing gezien. Dit is proven technology. Robuust en enorm simpel in gebruik, het is ‘click and forget’. We hoeven amper ondersteuning te geven aan onze interne afnemers. Het programma heeft features die we nu nog niet optimaal inzetten, bijvoorbeeld bij logging. Tegen de tijd dat we die wel aanzetten, is dat met een paar muisklikken geregeld.”

Meer informatie over SCOS Software? Neem contact op via 023 5685 610, info@scos.nl, of bezoek www.scos.nl.

 

Lees ook
KnowBe4 introduceert alles-in-een human risk management platform HRM+

KnowBe4 introduceert alles-in-een human risk management platform HRM+

KnowBe4, het cybersecurityplatform op het gebied van human risk management, introduceert HRM+. Dit alles-in-één platform combineert de security awareness-trainingen van KnowBe4 met de AI-gedreven e-mailbeveiliging van Egress. Het platform zet in op persoonlijke relevantie en flexibiliteit en biedt daarmee uitgebreid beheer van cyberbeveiligingsris1

Vergroot de cyberweerbaarheid met realtime data-analyses

Vergroot de cyberweerbaarheid met realtime data-analyses

De cyberdreiging voor het Nederlandse bedrijfsleven is groot en divers, mede omdat steeds meer aanvallen afkomstig zijn van hackers gelieerd aan overheden en criminele actoren. Dat blijkt zowel uit het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 als het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 voor ondernemers. Lees hier hoe u de cyberweerbaarheid in 2025 kunt ver1

Kwart Nederlandse organisaties onvoldoende voorbereid op cyberdreigingen

Kwart Nederlandse organisaties onvoldoende voorbereid op cyberdreigingen

Het onderzoek ‘Cybersecurity Wakkerliggers’ geeft inzicht in wat IT-verantwoordelijken in zes verschillende branches ’s nachts wakker houdt. Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg hiervoor in opdracht van KPN in totaal 456 IT-verantwoordelijken die werkzaam zijn in verschillende sectoren.