De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?
Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?
België neemt in 2024 het voorzitterschap van de Raad van de EU over en bouwt voort op de eerdere vooruitgang en ontwikkelingen van vorige voorzitter, Spanje. België stelt hierbij zes prioriteiten:
- het verdedigen van de rechtstaat
- democratie en eenheid
- het versterken van het concurrentievoordeel
- het nastreven van een correcte, groene transitie
- het verstevigen van de sociale- en de gezondheidsagenda,
- het beschermen van mens en grenzen en
- het bevorderen van een wereldwijd Europa.
Op het gebied van technologie prioriteert België volgende zaken: een mensgerichte en duurzame aanpak voor de digitale transitie, het versterken van Europa's weerbaarheid tegen cybersecuritydreigingen, uitdagingen in de telecom-industrie, en een coherent intern en extern beleid voor open en strategische autonomie. Naast de invoering van wettelijke initiatieven zoals de Gigabit Infrastructure Act, de Artificial Intelligence (AI) Act en de Cyber Resilience Act, plant België een upgrade van de regelgeving voor Europa's toekomst in digitale infrastructuur. Deze upgrade dient ter ondersteuning van netwerkinvesteringen en faciliteert de opkomst van pan-Europese operators.
Groeiende verwachtingen en behoeften
De doelstellingen stuiten op een aantal uitdagingen. Bijvoorbeeld burgers en organisaties die overal toegang tot online diensten verwachten. Dit is niet realistisch, want EU-lidstaten bevinden zich niet op hetzelfde niveau van digitale maturiteit. Deze diensten gaan van gezondheidszorg, onderwijs en welzijn tot registraties, vergunningen, aanvragen, en leningen. De overheid moet de verwachtingen van EU-burgers voor efficiëntere en gemakkelijke diensten beantwoorden op een kosteneffectieve en gebruiksvriendelijke manier. Dit sluit aan bij de overheidsplannen van de EU en de ‘digital by default’ aanpak.
De doelstellingen gaan ook gepaard met technologische uitdagingen. De bouw van een dergelijke toekomstgerichte infrastructuur is alleen mogelijk als de problemen met connectiviteit, cybersecurity, data soevereiniteit, en data residentie worden opgelost. Concreet betekent dit dat interoperabiliteit en het delen van data over grenzen van lidstaten heen vanaf het begin noodzakelijk is.
De juiste tools voor deze doelstelling
Het bereiken van deze doelstellingen vraagt om specifieke digitale hulpmiddelen en oplossingen. Het is noodzakelijk om de digitale soevereiniteit te versterken en burgers te informeren over de verschillen tussen datasoevereiniteit (wetten en jurisdictie waaraan data onderhevig is) en dataresidentie (de locatie waar data is opgeslagen). Overheden moeten zich richten op de voordelen en verbeteringen die data-analyses opleveren voor de dienstverlening en de verwachtingen van burgers. Technologie en infrastructuur maken de volgende generatie openbare dienstverlening mogelijk. Hierbij is het belangrijk om dienstverlening vanaf het begin op de juiste manier in te zetten. De cloud is essentieel voor digitale diensten en maakt deel uit van het dagelijkse leven en werk van EU-burgers en -bedrijven. Het voorziet de overheid in de toekomst van de nodige flexibiliteit, efficiëntie, veerkracht, kosteneffectiviteiten schaalbaarheid. In tegenstelling tot de cloud, omvat multicloud een complexer landschap dat bestaat uit meerdere aanbieders buiten de regelgevingsgrenzen van de EU. Een cloudnetwerkbenadering biedt de overheid overheden een veilige, schaalbare en geautomatiseerde cloudinfrastructuur op basis van betrouwbare diensten en gegarandeerde SLA's.
Andere belangrijke technologieën zijn cybersecurity, dat in alle diensten wordt geïntegreerd, en AI, dat EU-diensten de komende jaren sterk beïnvloedt. AI verhoogt met de automatisering van contentgeneratieprocessen niet alleen snelheid en efficiëntie, maar ook het vermogen om data in grote hoeveelheden snel en nauwkeurig te verwerken. Vooruitstrevende overheden, zoals Estland, plannen bijvoorbeeld in 2025 de lancering van Bürokratt, een op spraak en tekst gebaseerde virtuele AI-assistent die burgers toegang verleent tot online overheidsdiensten met verbeterde gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid.
Orange Business is trots de EU te ondersteunen bij het leveren van digitale diensten. In de white paper "Empowering EU: enabling next generation digital services" gaat Orange Business dieper in op de technologieën, uitdagingen en oplossingen die de EU onder Belgisch voorzitterschap vooruit zal helpen."
Download hier de whitepaper.
Nemo Verbist is Senior Vice President Europe bij Orange Business
Meer over
Lees ook
Orange Cyberdefense: interne dreigingen en veranderende aanvalspatronen domineren
Verkeerd gebruik van IT-middelen door medewerkers, ofwel ‘misuse’, vormt inmiddels een bijna net zo grote cyberdreiging als hackers. Dat blijkt uit het Security Navigator 2025-rapport van Orange Cyberdefense. De data uit dit rapport onthullen vijf essentiële aandachtspunten van nu.
DORA: wat ITOps-teams moeten weten
DORA vestigt een best practice die ThousandEyes bespreekt in The Internet Report: het belang van het nemen van verantwoordelijkheid voor je gehele dienstverleningsketen, inclusief de delen die je niet direct onder controle hebt. Onder DORA zijn financiële instellingen verplicht om zowel hun eigen ICT-infrastructuur als die van hun externe partner1
5 veelgemaakte fouten tijdens EDR-implementaties, en hoe deze te vermijden
edereen die al een tijdje meeloopt in de IT-wereld, en dan met name de securitybranche, weet dat de meeste beveiligingsincidenten niet zijn te wijten aan gebrekkige security-technologie of aan heel slimme hacktechnieken. De werkelijke boosdoeners zijn vaak kleine, maar funeste configuratiefouten in beveiligingstools die organisaties vatbaar maken1