Machines maken de mens menselijker- bovenmenselijk zelfs

michael maas_2

Automatisering is een veelgebruikte term in TED Talks en op evenementen zoals het World Economic Forum. Economen, managers en politici proberen gezamenlijk te duiden welke veranderingen automatisering met zich meebrengt en wat het effect zal zijn op sectoren en de samenleving.

De verwachting is dat automatisering in eerste instantie zal resulteren in geleidelijke verbeteringen binnen verschillende sectoren. Een recent onderzoek toont aan dat we ons in een ‘reskilling revolution’ bevinden: automatisering zorgt ervoor dat machines veel taken van medewerkers overnemen en sneller uitvoeren. De nieuwe rol van medewerkers is om de werkzaam­heden van machines te controleren en actie te ondernemen op basis van de resultaten, wat nieuwe vaardigheden vereist. Op deze manier worden processen sneller en efficiënter.

Technologie en het tekort aan cybersecurity-talent

In de cybersecurity-sector vindt een verschuiving plaats van individuele specialisten die de verdediging testen naar teams die geautomatiseerd werken om het security-proces te stroomlijnen. Automatisering heeft de manier waarop organisaties zichzelf beschermen veranderd. Overal ter wereld is er een tekort aan security engineers en network engineers, waardoor organisaties moeite hebben geschikt personeel te vinden. Automatisering zorgt er echter voor dat de manier waarop organisaties zichzelf beschermen verandert, omdat het bestaande teams helpt effectiever te werken. Teams kunnen snel reageren op kritieke gebeurtenissen en automatisering zorgt ervoor dat deze teams de tijd hebben om problemen te voorkomen. Zo zijn security-analisten altijd beschikbaar op het moment dat zich een probleem voordoet. Mens en machine kunnen elkaar versterken: machines doen het tijdrovende werk, terwijl de mens het werk van de machine controleert.

Technologie in dienst van de mens

Security-teams hebben een probleem met context. Ze hebben meer informatie en data dan ooit te voren, maar niet genoeg tijd om het allemaal te verwerken tot nuttige inzichten. Ze missen de vaardigheden om de belangrijkste informatie voor hun bedrijf te filteren. Automatisering dient hier als het exoskelet voor het security-team. Het onderzoeken van security-incidenten is namelijk een lang en lastig proces. IP-adressen, malware­notificaties en URL’s moeten in meerdere systemen worden opgeslagen om er meer over te leren en te bepalen of er daadwerkelijk een risico is en wat er aan gedaan kan worden.

Dit werk kan allemaal worden geautomatiseerd. Het security-team hoeft dan enkel nog de resultaten te bekijken en te bepalen wat de volgende stappen zijn. Security-teams spenderen minder tijd aan het invulwerk en meer tijd aan het nemen van beslissingen om problemen op te lossen. Voor een sector die verlegen zit om talent is dit de manier om huidige medewerkers bovenmenselijke krachten te geven.

Intuïtie van automatisering

Gebruikers zijn geen machines. Ongeacht of het security-teams zijn of klanten, gebruikers begrijpen intuïtief wat de mogelijk­heden van technologie zijn. Als technologie hen voordelen biedt, dan omarmen ze het en wordt het onderdeel van hun dagelijkse ritme. Gebruikers kunnen met behulp van technologie nieuwe werkprocessen en concepten creëren. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van auto’s en de manier waarop het leven daardoor destijds is veranderd. Gebruikers dachten in die tijd enkel nog aan treinen en paarden, terwijl de toekomst om hen heen werd opgebouwd.

Tegenwoordig is het doel van automatisering voornamelijk om bestaande taken sneller, beter, goedkoper en betrouwbaarder uit te voeren. In die zin wordt er wederom gebouwd aan een nieuwe wereld. De automatisering van onderzoek naar security-incidenten is slechts een begin, maar het stelt drukke security-teams in staat om boven zichzelf uit te stijgen om zo de uitdagingen van hun organisatie aan te gaan.

Michael Maas, VP Noord-Europa, ServiceNow