80% van de gebruikers trapt in phishingmailtjes

phishing2-300x199

Gebruikers trappen op grote schaal in phishingmailtjes. Maar liefst 80% van de gebruikers blijkt niet in staat alle phishingmailtjes van legitieme mailtjes te onderscheiden.

Dit blijkt uit cijfers die Intel Security naar buiten heeft gebracht. Gebruikers kunnen op de website van het bedrijf een quiz maken waarin zij verschillende phishingmailtjes voorgelegd krijgen en moeten onderscheiden van legitieme mailtjes. Dit blijkt een grote uitdaging te zijn. Slechts 3% van de gebruikers is in staat alle phishingmailtjes te herkennen.

In totaal hebben 19.000 deelnemers de quiz gemaakt. 80 procent hiervan trapte in tenminste één phishingmail. Gemiddeld trappen gebruikers in één op de vier phishingmailtjes.

 
Meer over
Lees ook
Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Barracuda Networks heeft zijn 2023 Spearphishing Trends Rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ruim twee derde (68%) van de ondervraagde organisaties in de Benelux in 2022 het slachtoffer was van spearphishing. Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Ook doen bedrijven in de Benelux aanzienlijk langer over het detec1

Kwetsbare functies in Microsoft Teams vergroten risico op phishing en malware-aanvallen

Kwetsbare functies in Microsoft Teams vergroten risico op phishing en malware-aanvallen

Onderzoekers van Proofpoint hebben verschillende verontrustende kwetsbaarheden ontdekt in Microsoft Teams die door cybercriminelen kunnen worden misbruikt voor phishing-aanvallen en het verspreiden van malware. Deze kwetsbaarheden vormen een aanzienlijk risico voor bedrijven die sterk vertrouwen op Microsoft Teams voor hun dagelijkse cloudbehoefte1

Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter

Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter

Beveiligingsonderzoekers van Mimecast hebben een nieuwe phishingcampagne ontdekt die gericht is op Twitter-gebruikers. In de phishingmails worden gebruikers zogenaamd geïnformeerd over het nieuwe betaalde abonnement waarmee zij een blauw vinkje achter hun naam kunnen krijgen. In werkelijkheid is dit een poging om persoonlijke gegevens te stelen.