AI levert voordelen én dreigingen op
Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. In verkeerde handen kunnen de potentiële dreigingen de voordelen echter gemakkelijk teniet doen.
In het nieuwe rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) “The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk” worden zowel de voordelen als de nieuwe risico's rond de toenemende implementatie van AI in de maatschappij en de industrie (ook in de verzekeringssector) belicht. Artificiële intelligentie is in essentie software die in staat is om te denken en te leren als een mens en daardoor in staat is zichzelf te ontwikkelen.
Kwetsbaarheid voor cyberaanvallen neemt toe
De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd, evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario's wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.
“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren. In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld,” legt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland, uit. “Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat kunnen nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd. ”
Meer over
Lees ook
Waarom overzicht geen garantie voor effectieve security beveiliging is
Hoe ontstaan beveiligingsincidenten? Meestal niet omdat cybercriminelen zo vindingrijk zijn. Het gaat mis omdat organisaties niet zien wat er zich recht voor hun neus afspeelt zoals een lang vergeten account dat nog altijd actief is of firewall-regels die lange tijd niet gecheckt worden. Als security-teams klagen over een gebrek aan overzicht...
Orange Cyberdefense: Continuous Threat Exposure Management is het slimme alternatief voor eindeloos brandjes blussen
Veel organisaties proberen nog steeds álle kwetsbaarheden met een hoog risicoprofiel te patchen. Dat is niet alleen onhaalbaar, maar ook inefficiënt, zo blijkt uit het onderzoeksrapport Security Navigator 2025 van Orange Cyberdefense. Volgens de onderzoekers is het tijd voor een fundamenteel andere aanpak: Continuous Threat Exposu1
Proofpoint introduceert eerste agentic AI-oplossing voor menselijke communicatie
Proofpoint, Inc. introduceert de eerste agentic AI-oplossing voor menselijke communicatie (Human Communications Intelligence, HCI) in de sector. Dit is een belangrijke stap voor hoe organisaties compliancerisico’s in realtime opsporen, begrijpen en beperken.



