AI levert voordelen én dreigingen op

a-2729782_960_720-pixabay-gdj

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. In verkeerde handen kunnen de potentiële dreigingen de voordelen echter gemakkelijk teniet doen.

In het nieuwe rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) “The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk” worden zowel de voordelen als de nieuwe risico's rond de toenemende implementatie van AI in de maatschappij en de industrie (ook in de verzekeringssector) belicht. Artificiële intelligentie is in essentie software die in staat is om te denken en te leren als een mens en daardoor in staat is zichzelf te ontwikkelen.

Kwetsbaarheid voor cyberaanvallen neemt toe

De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd, evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario's wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.

“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren. In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld,” legt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland, uit. “Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat kunnen nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd. ”

Meer over
Lees ook
Orange Cyberdefense: interne dreigingen en veranderende aanvalspatronen domineren

Orange Cyberdefense: interne dreigingen en veranderende aanvalspatronen domineren

Verkeerd gebruik van IT-middelen door medewerkers, ofwel ‘misuse’, vormt inmiddels een bijna net zo grote cyberdreiging als hackers. Dat blijkt uit het Security Navigator 2025-rapport van Orange Cyberdefense. De data uit dit rapport onthullen vijf essentiële aandachtspunten van nu.

KnowBe4 introduceert vier AI-gedreven security agents om AI-gegenereerde phishing te bestrijden en cyberrisico’s te meten

KnowBe4 introduceert vier AI-gedreven security agents om AI-gegenereerde phishing te bestrijden en cyberrisico’s te meten

KnowBe4, het cybersecurityplatform op het gebied van human risk management, introduceert een baanbrekende suite van AI-gedreven security agents: AIDA (Artificial Intelligence Defense Agents). Deze tools zijn ontworpen om het menselijke risicomanagement te automatiseren en verder te verbeteren.

AI, data security en CISO-verschuivingen spelen hoofdrol cybersecuritytrends 2025

AI, data security en CISO-verschuivingen spelen hoofdrol cybersecuritytrends 2025

Het cybersecuritylandschap ontwikkelde zich het afgelopen jaar razendsnel, en komend jaar zal dat niet anders zijn. Dreigingsactoren perfectioneren en verfijnen hun methoden bijvoorbeeld met artificial intelligence (AI). Hierdoor vormt taal geen barrière meer.