Attic Security lanceert publieke tool om bewustzijn over phishingaanvallen te vergroten
Cybersecurity-bewustwordingscampagnes zijn cruciaal om individuen en organisaties te helpen de risico's van cyberdreigingen te herkennen en te beperken. Cybercriminelen richten hun pijlen vaak op individuen via misleidende e-mails en websites die zijn ontworpen om gevoelige informatie te stelen, zoals inloggegevens en financiële gegevens.
Deze phishingaanvallen, waaronder de steeds vaker voorkomende en zeer gevaarlijke AiTM (Adversary-in-the-Middle) aanvallen, misleiden gebruikers tijdens bijvoorbeeld inlogprocedures, zelfs mét multi-factor authenticatie (MFA).
Om de bewustwording bij het publiek te vergroten en deze groeiende dreiging te bestrijden, heeft Attic Security een publiek dashboard gelanceerd met realtime statistieken over phishingaanvallen. Volgens Attic Security komt elk kwartaal 20% van de MKB-gebruikers in Nederland op phishingwebsites terecht. Naast het Gratis Inlogbescherming tegen AiTM-aanvallen van Attic, maakt dit dashboard nu ook inzichtelijk hoe groot het probleem werkelijk is. Zo wordt de dreiging niet alleen bestreden, maar ook zichtbaar gemaakt voor iedereen.
Het realtime dashboard is openbaar toegankelijk en hier te vinden.
Meer over
Lees ook
Cybercriminelen doen zich voor als OpenAI in een grootschalige phishing aanval
Onderzoekers van Barracuda hebben een grootschalige OpenAI-imitatiecampagne ontdekt, gericht op bedrijven over de hele wereld. Daarbij deden de aanvallers zich voor als OpenAI – het bedrijf achter onder andere ChatGPT – in een urgent e-mailbericht waarin de ontvangers werd gevraagd om betalingsgegevens bij te werken voor een maandelijks abonnement.
Bijna twee derde van de security- en IT-leiders is wel eens in phishingmails getrapt
Slechte wachtwoordhygiëne floreert: 68% van de IT-managers en eindgebruikers wereldwijd geeft toe systeemwachtwoorden te hergebruiken, zo blijkt uit Arctic Wolf 2024 Human Risk Behavior Report
Column Dr. Martin J. Krämer - KnowBe4
U heeft ze misschien ook wel in uw inbox gehad: e-mails van vakantieaanbieders met een aanbod dat bijna te mooi lijkt om waar te zijn. Lang over het aanbod twijfelen is geen optie, want u moet zo snel als mogelijk reageren en uw gegevens delen om een aanbetaling te doen. Gezond scepticisme is hier op zijn plaats: als een aanbod bijna te mooi lijkt1



