Autofabrikanten ontwikkelen privacybeleid voor connected auto’s

auto-bmw-1-serie

Een alliantie van autofabrikanten heeft een privacybeleid opgesteld gericht voor nieuwe auto’s. Met het beleid willen de bedrijven de garantie geven dat er geen onnodige informatie over klanten wordt verzameld en zorgvuldig met de data wordt omgesprongen.

De twaalf autofabrikanten BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen en Volvo zijn lig van de Auto Alliance, die het privacybeleid heeft opgesteld. Het privacybeleid moet via de website van de bedrijven en gebruikershandleidingen van auto’s aan klanten worden verstrekt.

Steeds meer sensoren

Met het beleid spelen de bedrijven in op de trend om auto’s te voorzien van steeds meer sensoren, waarmee data wordt verzameld over auto’s en hun bijrijder. Dat is vandaag de dag erg makkelijk, aangezien steeds meer auto’s via het 4G-netwerk met internet zijn verbonden. De data kan dus probleemloos worden doorgestuurd naar servers van de autofabrikanten.

De autofabrikanten beloven de beveiliging van gevoelige informatie prioriteit te geven. Dit soort gevoelige informatie kan bijvoorbeeld de locaties zijn waar een auto is geweest of de manier waarop met de auto is gereden. De fabrikanten hebben behoefte aan duidelijke richtlijnen die uiteenzetten welke informatie wanneer met welke partijen mag worden gedeeld.

Meer over
Lees ook
Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

2023 kunnen we zien als een kantelpunt. Waar organisaties zich tot nu toe vooral hebben gericht op de preventie van cyberaanvallen, is bij velen nu het bewustzijn gegroeid dat dit niet meer voldoende is.

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

ProLion was uiteraard ook dit jaar weer aanwezig op Cloud Expo. Regional Manager Benelux, Frankrijk en Nordics Mark Slagmolen gaf twee presentaties over databeveiliging bij ondernemingen en overheden. De rol van resellers is enorm belangrijk bij het vergroten van die security, maar toch hoort Mark regelmatig dat het moeite kost om dit onderwerp bi1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1