Autofabrikanten ontwikkelen privacybeleid voor connected auto’s
Een alliantie van autofabrikanten heeft een privacybeleid opgesteld gericht voor nieuwe auto’s. Met het beleid willen de bedrijven de garantie geven dat er geen onnodige informatie over klanten wordt verzameld en zorgvuldig met de data wordt omgesprongen.
De twaalf autofabrikanten BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen en Volvo zijn lig van de Auto Alliance, die het privacybeleid heeft opgesteld. Het privacybeleid moet via de website van de bedrijven en gebruikershandleidingen van auto’s aan klanten worden verstrekt.
Steeds meer sensoren
Met het beleid spelen de bedrijven in op de trend om auto’s te voorzien van steeds meer sensoren, waarmee data wordt verzameld over auto’s en hun bijrijder. Dat is vandaag de dag erg makkelijk, aangezien steeds meer auto’s via het 4G-netwerk met internet zijn verbonden. De data kan dus probleemloos worden doorgestuurd naar servers van de autofabrikanten.
De autofabrikanten beloven de beveiliging van gevoelige informatie prioriteit te geven. Dit soort gevoelige informatie kan bijvoorbeeld de locaties zijn waar een auto is geweest of de manier waarop met de auto is gereden. De fabrikanten hebben behoefte aan duidelijke richtlijnen die uiteenzetten welke informatie wanneer met welke partijen mag worden gedeeld.
Meer over
Lees ook
Proofpoint: menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming
De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, wat plaatsvindt op 28 januari, herinnert iedereen aan hoe cruciaal databescherming en –privacy blijven. Dit is ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap ontwikkeld is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organ1
Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee
De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.
Vergroot de cyberweerbaarheid met realtime data-analyses
De cyberdreiging voor het Nederlandse bedrijfsleven is groot en divers, mede omdat steeds meer aanvallen afkomstig zijn van hackers gelieerd aan overheden en criminele actoren. Dat blijkt zowel uit het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 als het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 voor ondernemers. Lees hier hoe u de cyberweerbaarheid in 2025 kunt ver1