AVG demonstreert privacybril die gezichtsherkenning moet voorkomen

privacy_glasses-618x336

Met behulp van gezichtsherkenning is het mogelijk mensen nauwkeurig te identificeren. De technologie is tegenwoordig beschikbaar op allerlei mobiele apparaten zoals smartphones, waardoor gebruikers overal het risico lopen met behulp van gezichtsherkenning herkend te worden. Voor wie dit niet wil is er nu een oplossing: de privacybril.

AVG heeft op Pepcom in Barcelona, dat vooraf ging aan het Mobile World Congress, de ‘onzichtsbaarheidsbril’ gedemonstreerd. De bril is bedoeld om gebruikers meer privacy te geven door hen bescherming te bieden tegen gezichtsherkenningtechnologie. De privacybril is nog in ontwikkeling. AVG overweegt twee methodes te gebruiken om ongewenste gezichtsherkenning te voorkomen: infrarood en reflecterende glazen.

Infrarood-ledjes

In het eerste geval wordt de bril voorzien van ingebouwde infrarood-ledjes rond de ogen en de neus. Ingeschakeld kunnen deze ledjes de opnames van camera’s verstoren, wat gezichtsherkenning bemoeilijkt.

Reflecterende laag

 

Bij de tweede methode wordt gebruik gemaakt van een reflecterende laag die op het frame van de bril wordt aangebracht. Zodra een camera flitst reflecteert het licht op dit materiaal, waardoor het gezicht van de gebruiker deels bedekt wordt en deze moeilijker te identificeren is. Het nadeel is natuurlijk wel dat deze methode alleen werkt indien er geflitst wordt.

Meer over
Lees ook
Proofpoint:  menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming

Proofpoint: menselijke factor en GenAI grootste overweging voor databescherming

De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, wat plaatsvindt op 28 januari, herinnert iedereen aan hoe cruciaal databescherming en –privacy blijven. Dit is ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap ontwikkeld is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organ1

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee

De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.

Datalek door ransomware alleen melden omdat de verzekering het eist – dure grap

Datalek door ransomware alleen melden omdat de verzekering het eist – dure grap

Bedrijf B in Oostenrijk wordt op 6 maart 2023 platgelegd door ransomware. Alle data is versleuteld, het bedrijf doet hiervan melding bij de politie en de verzekering. Die twee stappen klinken logisch, maar het is onvoldoende.