Belgische cybersecurityspeler Jarviss wil Nederlandse markt veroveren
Jarviss, een van oorsprong Belgische netwerk -en cybersecurityspecialist, breidt uit naar Nederland. Het bedrijf opent een Nederlandse tak onder leiding van Sander Groot, die de rol van Managing Director opneemt voor Jarviss Nederland. In België beschikt Jarviss inmiddels over een sterk klantenportfolio met dank aan een uniek managed service-model in combinatie met een zeer persoonlijke aanpak. Die succesformule wil het bedrijf nu ook naar de Nederlandse markt vertalen.
Sinds de oprichting van Jarviss in 2020 is het bedrijf in België uitgegroeid tot een solide speler met zo’n dertig medewerkers en een jaarlijkse omzet van meer dan tien miljoen euro. Genoemd naar JARVIS, de butler uit de Marvel-reeks die evolueert naar een persoonlijke AI Assistant, is het bedrijf vandaag relevanter dan ooit. Evoluties zoals industrie4.0, Cloud en allerlei workflowdigitaliseringen zorgen ervoor dat organisaties nog meer afhankelijk worden van hun digitale platform. Echter is de uitdaging voor organisaties op dit gebied door schaarste aan kennis en resources des te groter. Met de inzet van de juiste AI-gedreven technologie in combinatie met automatisering ondersteunt Jarviss zijn klanten om deze uitdaging het hoofd te bieden. Niet alleen in België, maar ook in het buitenland liggen voor Jarviss nog veel mogelijkheden om deze dynamische markt te bedienen. Om te beginnen in Nederland.
Een snelle, schaalbare en geautomatiseerde oplossing
Jarviss heeft inmiddels meer dan 50 klanten, waaronder verschillende ziekenhuizen, universiteiten en overheidsinstanties, maar ook organisaties uit de chemie-, transport- en productiesector. Het bedrijf wil een lokaal alternatief zijn met toegewijde oplossingen voor de middenmarkt. Terwijl iedereen vandaag in staat moet zijn om incidenten te detecteren, neemt deze vereiste onder impuls van nieuwe wetgeving alleen maar toe. Een klassieke oplossing bestaat uit het installeren van een SIEM, waarna een SOC incidenten controleert en aan de klant doorgeeft. Alleen is zo’n SIEM erg duur en complex om te onderhouden. Bovendien kan alleen de eindklant businessbeslissingen nemen en blijft het dus noodzakelijk om hier veel tijd in te investeren.
Met Jarviss hebben we een geautomatiseerde SOC gebouwd op basis van automatisering, AI en API-integratie”, zegt Jo Vander Schueren, Managing Director en één van de vier oprichters van Jarviss. “Met behulp van technologie van marktleidende vendoren bouwen we een detectielaag die grote volumes data analyseert. Wat ons uniek maakt is dat we een SOAR (Security Orchestration Automation & Response)-tool bij onze klanten implementeren, van waaruit we een API-integratie aanleggen met alles wat relevant is – van firewall en EDR tot Active Directory en Threat intelligence-platformen. Zodra een incident binnenkomt, kunnen we in enkele minuten tijd een analyse uitvoeren en een rapport opstellen dat het incident met contextuele informatie verrijkt.”
Dankzij de hoge graad van automatisering werkt deze Jarviss Managed XDR-service veel sneller dan een fysieke SOC-analist. Bovendien is ook de remediëring na een incident geautomatiseerd. “Stel dat er iets aan de firewall moet worden aangepast, dan wil je niet dat iedereen zomaar kan inloggen en wijzigingen uitvoeren. De persoon die het rapport ontvangt, moet dankzij Jarviss alleen maar de beslissing nemen om de voorgestelde aanpassing door te voeren, zonder in te loggen in het systeem”, legt Vander Schueren uit. “Klanten hoeven dus geen securityspecialist te zijn, maar moeten alleen een businessbeslissing kunnen nemen.”
Uitbreiding naar Nederland
Na de Belgische wil Jarviss de komende maanden en jaren ook de Nederlandse markt veroveren. Daarvoor rekent het op de ervaring van Sander Groot, die enkele maanden geleden na 22 jaar een punt zette achter zijn carrière bij Juniper Networks. Als Managing Director van Jarviss Nederland zal hij in eerste instantie een team uitbouwen en doorzetten wat de afgelopen jaren in België met succes is opgebouwd. In de komende twee jaar moet hij ervoor zorgen dat de Nederlandse tak van Jarviss winstgevend is en autonoom kan draaien.
Ik kijk ernaar uit om met een ambitieus plan en de unieke oplossing van Jarviss in Nederland aan de slag te gaan”, zegt Sander Groot. “Hoewel het de bedoeling is om snel een eigen team uit te bouwen, zullen we natuurlijk ook op de expertise vanuit België kunnen rekenen. Healthcare zal een van onze eerste speerpunten zijn. Daarnaast willen we vanaf een blanco blad starten en ons Managed XDR-verhaal met een vendor-agnostische aanpak overal gaan vertellen. Vanuit mijn persoonlijke ervaring weet ik hoe we met partners kunnen samenwerken. Samen met vendoren willen we bij de klanten vertrouwen kweken, zodat ze beseffen dat ze altijd goed bediend worden.”
In een latere fase wil Jarviss nog meer internationale markten verkennen. “We hebben gekozen om in Nederland te beginnen, omdat we van die markt al kennis hebben”, zegt Vander Schueren. “Voordat we besluiten om Jarviss in een ander land te lanceren, willen we eerst zeker zijn dat we de juiste mensen kunnen vinden. Met de ervaring van Sander is dat in Nederland alvast geen probleem. De komende jaren gaan we zeker nog andere markten toevoegen, maar eerst gaat onze aandacht volledig naar Nederland en willen we ervoor zorgen dat Jarviss daar een sterke speler kan worden.”
Meer over
Lees ook
Student brak in bij Hogeschool Inholland om tentamens in te kunnen zien
Justitie eist een werkstraf tegen een student van Hogeschool Inholland die het schoolsysteem heeft gehackt. Het gaat om een 23-jarige Capellenaar die in het systeem van de Rotterdamse school inbrak om tentamens vooraf in te kunnen zien. Dit meldt RTV Rijnmond. De leerling werd opgepakt nadat hij andere studenten vertelden over zijn hacks. De hoge1
Mogelijk datalek bij Rivas Zorggroep
Een cybercrimineel heeft toegang gehad tot e-mailgegevens van medewerkers van Rivas Zorggroep. Hierdoor kan niet worden uitgesloten dat de aanvaller e-mails van de jeugdgezondheidszorg in Papendrecht heeft ingezien. Deze e-mails bevatten onder andere uitnodigingen en afspraken met cliënten. Rivas meldt dat de aanvaller vermoedelijk op zoek was na1
CloudFlare getroffen door datalek
Gevoelige gegevens van klanten van CloudFlare zijn door een fout in de HTML-parser van CloudFlare toegankelijk geweest voor onbevoegden. Daarnaast werd de data geïndexeerd in de cache van zoekmachines. De problemen zijn inmiddels opgelost. CloudFlare meldt op zijn blog dat de problemen zijn gemeld door Tavis Ormandy, een beveiligingsonderzoeker v1