China: 'Buitenlandse bedrijven verzamelen gevoelige informatie over Chinese bedrijfsleven'
Grote buitenlandse technologische bedrijven en buitenlandse overheden misbruiken hun monopoliepositie. De bedrijven en overheden proberen gevoelige informatie over zowel de Chinese overheid als het Chinese bedrijfsleven te verzamelen. Dit stelt de Chinese overheid, dat een onderzoek is gestart naar de vermeende spionage.
Persbureau Reuters maakt op basis van het Chinese persbureau Xinhua melding van het onderzoek. De Chinese overheid zou alle IT-oplossingen die niet aan zijn veiligheidseisen voldoen willen verbannen van overheidsmachines.
Welke bedrijven en overheden worden onderzocht is niet bekend. Eerder deze week werd wel bekend dat de Chinese overheid het gebruik van Windows 8 op overheidsmachines verbiedt, aangezien het besturingssysteem niet veilig genoeg zou zijn. Het zou dan ook zo maar kunnen dat de Chinese overheid zijn pijlen als eerst op Windows 8 heeft gericht.
Meer over
Lees ook
ESET Research ontdekt WolfsBane - Linux cyberspionage backdoor
ESET-onderzoekers hebben meerdere samples van een Linux backdoor geïdentificeerd, die ze WolfsBane hebben genoemd en met een hoge mate van betrouwbaarheid toeschrijven aan Gelsemium, een aan China gelieerde groep voor geavanceerde aanhoudende dreigingen (APT).
Voldemort threat update: het onderzoek dat niet genoemd mag worden
Naar aanleiding van het Voldemort malware threat research van 30 augustus delen analisten van Proofpoint nu nieuwe inzichten. De onderzoekers kunnen inmiddels de Voldemortcampagne toeschrijven aan een dreigingsgroep, namelijk de Chinese dreigingsgroep TA415. Deze groep is ook bekend als APT41 en Brass Typhoon.
4 op de 10 Nederlanders denkt dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid
Hoewel 42% van de Nederlanders van mening is dat QR-codes een gevaar vormen voor hun digitale veiligheid, twijfelt driekwart van de Nederlanders zelden tot nooit of ze een QR-code wel moeten scannen. Dat blijkt uit onderzoek van KnowBe4, aanbieder van security awareness-trainingen, onder 340 Nederlanders naar het gebruik en de perceptie van QR-cod1