Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

internetten

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.

Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.

Privacybeleids

De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.

De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.

Onderzoek

SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1