Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

internetten

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.

Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.

Privacybeleids

De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.

De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.

Onderzoek

SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.

Lees ook
Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Een voormalig medewerker van de Chinese PayPal-concurrent Alipay heeft 20 GB aan klantgegevens doorverkocht aan e-commercebedrijven. Het zou gaan om telefoonnummers, huisadressen, e-mailadressen en aankopen van klanten van Alipay. China Daily meldt dat de ex-medewerker de klantgegevens zelf heeft gestolen bij het bedrijf. De man zou vervolgens hu1

Best practices helpen privé-apparaten veilig op de werkvloer te gebruiken

Best practices helpen privé-apparaten veilig op de werkvloer te gebruiken

Microsoft lanceert een reeks best practices voor werknemers die hun privé-apparaten op de werkvloer willen gebruiken. Het bedrijf adviseert onder andere alleen legitieme apps en software te gebruiken die afkomstig is van betrouwbare bronnen. Het meenemen van privé-apparaten naar de werkvloer, wat ook wel Bring Your Own Device (BYOD) wordt genoemd1

HP levert McAfee LiveSafe standaard op nieuwe HP-computers

HP levert McAfee LiveSafe standaard op nieuwe HP-computers

HP gaat McAfee LiveSafe service standaard wereldwijd als ‘pre-install’ meeleveren met nieuwe consumentenpc’s en zakelijke pc’s. McAfee LiveSafe is een ‘cross-device’ beveiligingsdienst die de data, identiteitsgegevens en alle pc’s, Macs, smartphones en tablets van gebruikers beschermt. “We staan aan de vooravond van een nieuw computertijdperk, wa1