Cybercriminelen kopiëren helpdesk van Britse bank op Twitter
Cybercriminelen hebben een Twitter-account van de helpdesk van de Engelse Metro Bank gekopieerd en nietsvermoedende klanten doorverwezen naar een phishingwebsite. De fraudeurs hebben de legitieme helpdesk van de bank op Twitter één-op-één gekopieerd, waardoor de valse helpdesk nauwelijks van echt te onderscheiden is.
WeLiveSecurity wijst op het Twitter-account @AskMetroBank. Het account lijkt op het eerste oog eigendom te zijn van de Metro Bank, maar is in werkelijkheid in handen van cybercriminelen. De legitieme Twitter-accounts van de Metro Bank zijn @Metro_Bank en @MetroBank_Help.
Phishingwebsite
De fraudeurs hebben contact opgenomen met klanten van Metro Bank die via de legitieme Twitter-accounts contact op namen met de bank. In een bericht verwezen zij deze klanten door naar een vermoedelijke phishingwebsite en verzochten hen in te loggen om hun account te updaten. Het is onduidelijk hoeveel klanten ook daadwerkelijk in de truc zijn getrapt.
De fraudeurs zijn uitsluitend op 4 september actief te zijn geweest via het Twitter-account en lijken hun activiteiten inmiddels te hebben gestaakt. Opvallend is dat het Twitter-account nog steeds bezocht kan worden en nog niet door Twitter is geblokkeerd.
Meer over
Lees ook
Bijna twee derde van de security- en IT-leiders is wel eens in phishingmails getrapt
Slechte wachtwoordhygiëne floreert: 68% van de IT-managers en eindgebruikers wereldwijd geeft toe systeemwachtwoorden te hergebruiken, zo blijkt uit Arctic Wolf 2024 Human Risk Behavior Report
ESET sluit zich aan bij Melissa - samenwerkingsverband voor ransomwarebestrijding
ESET Nederland, kondigt tijdens de ONE Conference 2024 aan dat het zich heeft aangesloten bij het ransomwarebestrijding samenwerkingsverband van het Openbaar Ministerie (OM), de politie, het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), Cyberveilig Nederland en diverse andere private partijen. Het ransomwarebestrijding samenwerkingsverband, genaamd ‘M1
Column Dr. Martin J. Krämer - KnowBe4
U heeft ze misschien ook wel in uw inbox gehad: e-mails van vakantieaanbieders met een aanbod dat bijna te mooi lijkt om waar te zijn. Lang over het aanbod twijfelen is geen optie, want u moet zo snel als mogelijk reageren en uw gegevens delen om een aanbetaling te doen. Gezond scepticisme is hier op zijn plaats: als een aanbod bijna te mooi lijkt1