Cybercriminelen kopiëren helpdesk van Britse bank op Twitter
Cybercriminelen hebben een Twitter-account van de helpdesk van de Engelse Metro Bank gekopieerd en nietsvermoedende klanten doorverwezen naar een phishingwebsite. De fraudeurs hebben de legitieme helpdesk van de bank op Twitter één-op-één gekopieerd, waardoor de valse helpdesk nauwelijks van echt te onderscheiden is.
WeLiveSecurity wijst op het Twitter-account @AskMetroBank. Het account lijkt op het eerste oog eigendom te zijn van de Metro Bank, maar is in werkelijkheid in handen van cybercriminelen. De legitieme Twitter-accounts van de Metro Bank zijn @Metro_Bank en @MetroBank_Help.
Phishingwebsite
De fraudeurs hebben contact opgenomen met klanten van Metro Bank die via de legitieme Twitter-accounts contact op namen met de bank. In een bericht verwezen zij deze klanten door naar een vermoedelijke phishingwebsite en verzochten hen in te loggen om hun account te updaten. Het is onduidelijk hoeveel klanten ook daadwerkelijk in de truc zijn getrapt.
De fraudeurs zijn uitsluitend op 4 september actief te zijn geweest via het Twitter-account en lijken hun activiteiten inmiddels te hebben gestaakt. Opvallend is dat het Twitter-account nog steeds bezocht kan worden en nog niet door Twitter is geblokkeerd.
Meer over
Lees ook
ESET Research: Hamster Kombat-game misbruikt door cybercriminelen
De afgelopen maanden heeft het Telegram-klikspel Hamster Kombat de wereld van liefhebbers van cryptocurrency-spellen op zijn kop gezet. Zoals te verwachten was, heeft het succes van Hamster Kombat ook cybercriminelen gelokt, die al zijn begonnen met het inzetten van malware gericht op de spelers van het spel.
Gesprek met Erik Wolthuis en Mark Rövekamp van Kyocera
Erik Wolthuis is Marketing en Product Manager bij Kyocera Document Solutions. Zijn collega Mark Rövekamp is Product Manager voor diensten en software en de privacy lead. Zij spraken over het belang van beveiligde printomgevingen en documentmanagement.
KnowBe4 en Microsoft werken samen aan nieuwe Office-functionaliteit tegen phishing
KnowBe4, aanbieder van ’s werelds grootste platform voor security awareness en gesimuleerde phishing, kondigt de nieuwe Microsoft Ribbon Phish Alert Button (PAB) aan. Deze functionaliteit voor Outlook is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft voor het verhogen van e-mailbeveiliging en het vereenvoudigen van het melden van phishing.