Cybercriminelen kopiëren helpdesk van Britse bank op Twitter
Cybercriminelen hebben een Twitter-account van de helpdesk van de Engelse Metro Bank gekopieerd en nietsvermoedende klanten doorverwezen naar een phishingwebsite. De fraudeurs hebben de legitieme helpdesk van de bank op Twitter één-op-één gekopieerd, waardoor de valse helpdesk nauwelijks van echt te onderscheiden is.
WeLiveSecurity wijst op het Twitter-account @AskMetroBank. Het account lijkt op het eerste oog eigendom te zijn van de Metro Bank, maar is in werkelijkheid in handen van cybercriminelen. De legitieme Twitter-accounts van de Metro Bank zijn @Metro_Bank en @MetroBank_Help.
Phishingwebsite
De fraudeurs hebben contact opgenomen met klanten van Metro Bank die via de legitieme Twitter-accounts contact op namen met de bank. In een bericht verwezen zij deze klanten door naar een vermoedelijke phishingwebsite en verzochten hen in te loggen om hun account te updaten. Het is onduidelijk hoeveel klanten ook daadwerkelijk in de truc zijn getrapt.
De fraudeurs zijn uitsluitend op 4 september actief te zijn geweest via het Twitter-account en lijken hun activiteiten inmiddels te hebben gestaakt. Opvallend is dat het Twitter-account nog steeds bezocht kan worden en nog niet door Twitter is geblokkeerd.
Meer over
Lees ook
Syrische hackers breken in bij CNN
De Syrische hackersgroep Syrian Electronic Army heeft opnieuw de social media-accounts van een Westers mediabedrijf gehackt. Ditmaal hebben de hackers de social media-accounts van CNN overgenomen. Op dit kanaal hebben zij hun eigen boodschap verspreid. De hackers wisten meerdere Facebook- en Twitter-accounts over te nemen. Ook het blog van CNN we1
Microsoft laat gebruikers data buiten de VS opslaan
Microsoft gaat gebruikers de mogelijkheid bieden hun data voortaan buiten de Verenigde Staten op te slaan. Met de maatregel wil Microsoft het voor de Amerikaanse inlichtingendienst NSA onmogelijk maken de gebruikers binnen de wet te bespioneren. Het Amerikaanse IT-bedrijf is door de NSA in verlegenheid gebracht nadat bleek dat ook het interne ser1
Criminelen gebruiken DDoS-aanvallen via de telefoon om bedrijven af te persen
Cybercriminelen blijken voorbeeld te zijn voor andere criminelen die bedrijven en overheden via de telefoon proberen af te persen. De criminelen proberen telefooncentrales van bedrijven onbereikbaar te maken door deze te bestoken met een grote hoeveelheid telefoontjes. De tactiek lijkt veel op de DDoS-aanvallen die op internet met grote regelmaat1



