Cybercriminelen zetten phishingcampagne op rond storing bij ING
ING heeft afgelopen weekend te kampen gehad met een grote storing, waardoor zowel internetbankieren via Mijn ING als bankieren via de mobiele app niet mogelijk was. Cybercriminelen blijken hierop te hebben ingespeeld met een phishingcampagne.
De cybercriminelen hebben slachtoffers een e-mail verzonden uit naam van ING. De e-mail leek afkomstig te zijn van ING Nieuws en had als onderwerpregel 'Storing ING internetbankieren verholpen'. De mobiele app en Mijn ING zouden onbereikbaar zijn geweest door een update van de beveiliging van ING. Door de overstap zouden eerdere transacties helaas niet goed zijn verwerkt. De e-mail vroeg gebruikers dan ook in te loggen bij Mijn ING om deze transacties opnieuw in te voeren.
Inloggen bij ING zou echter pas mogelijk zijn nadat speciale beveiligingssoftware was geactiveerd. Gebruikers werden via de e-mail verwezen naar een website waar zij deze software konden activeren. Aangekomen op de website werden gebruikers gevraagd hun inloggegevens in te voeren. Wie dit deed werd doorverwezen naar een volgende pagina en gevraagd ook zijn of haar rekeningnummer, pasnummer en de vervaldatum van de betaalpas op te geven. In werkelijkheid had de website echter niet met ING te maken en overhandigden slachtoffers hun gegevens dan ook aan de cybercriminelen.
Bron: Security.nl
Meer over
Lees ook
Nieuw onderzoek van KnowBe4 toont aan dat online zelfoverschatting de werkplek kwetsbaar maakt
86% van de medewerkers denkt phishing met vertrouwen te herkennen. Toch is bijna de helft van hen al eens slachtoffer geworden van oplichtingspraktijken. Dit blijkt uit het rapport ‘Security Approaches Around the Globe: The Confidence Gap’ van KnowBe4.
Een miljoen Phishing-as-a-Service-aanvallen in twee maanden benadrukken een dreiging die zich snel ontwikkelt
Een nieuw rapport over de tools en technieken die bij deze aanvallen worden gebruikt laat zien dat PhaaS-platforms zich snel ontwikkelen, gevaarlijker en beter worden in het ontwijken van detectie. Veel aanvallen zijn gericht op gebruikers van populaire cloud platforms zoals Microsoft 365.
KnowBe4-rapport: alarmerende toename van cyberaanvallen in detailhandel
De retailsector is een steeds gewilder doelwit voor cybercriminelen. Het Global Retail Report 2025 van KnowBe4 toont een alarmerende toename van cyberaanvallen in deze sector. Zo steeg de aanvalsfrequentie in 2023 al met 56% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit plaatst detailhandel in de top vijf sectoren die het doelwit zijn van cybercriminele1