ENISA -Do-It-Yourself Toolbox - Cybersecurity Awareness Raising

Awareness Raising of bewustmakingsprogramma's dienen een onmisbaar onderdeel van de cyberbeveiligingsstrategie van een organisatie te zijn. Ze worden gebruikt om goede omgang met IT te stimuleren en veranderingen teweeg te brengen in de cyberbeveiligingscultuur van werknemers.
De nieuwe AR-in-a-Box van ENISA is er voor overheidsinstanties, exploitanten van essentiële diensten, grote en kleine ondernemingen. Met AR-in-a-BOX biedt ENISA theoretische en praktische kennis over hoe bewustmakingsactiviteiten op het gebied van cyberbeveiliging kunnen worden opgezet en uitgevoerd.
AR-in-a-Box omvat:
- Een leidraad voor het opbouwen van een bewustwordingsprogramma op maat, om intern binnen een organisatie te gebruiken;
- Een leidraad voor het opzetten van een bewustwordingscampagne gericht op externe belanghebbenden;
- Instructies voor het selecteren van de juiste tools en kanalen die het beste aansluiten bij de doelgroep;
- Instructies voor het selecteren van de juiste metrics en het ontwikkelen van key performance indicators om een programma of campagne te evalueren;
- Een gids voor de ontwikkeling van een communicatiestrategie, die onmisbaar is voor het bereiken van de bewustmakingsdoelstellingen;
- Een bewustmakingsspel, in verschillende versies en stijlen, samen met een handleiding voor het spelen ervan;
- Een bewustmakingsquiz.
(bron)
Meer over
Lees ook
Genexis integreert F-Secure om thuisnetwerkbeveiliging te verbeteren
Conny Franzen verantwoordelijk voor de connected home-oplossingen bij Genexis. “Onze samenwerking met F-Secure stelt ons in staat onze klanten state-of-the-art bescherming te bieden die naadloos is geïntegreerd in onze gateways, waardoor we een nieuwe standaard zetten voor de beveiliging van thuisnetwerken.”
Nieuwe QR-code phishing-technieken omzeilen detectie met QR-codes op basis van teksttekens en speciale URLs
Onderzoekers van Barracuda hebben een nieuwe generatie QR-code phishing (‘Quishing’) -aanvallen geïdentificeerd met technieken die zijn ontworpen om traditionele securitytools te omzeilen. Daarbij gaat het onder andere om QR-codes die zijn opgebouwd uit ASCII/Unicode-teksttekens in plaats van de bekende statische ‘blokjes’ afbeelding. Ook worden z1
Orange Cyberdefense: ‘Transparantie moet de norm worden in cybersecurity’
Consumenten en bedrijven hechten steeds meer waarde aan transparantie. Op dit moment ligt de focus vaak op duurzaamheid. Matthijs van der Wel-ter Weel, Strategic Advisor bij Orange Cyberdefense, verwacht dat cybersecurity in de nabije toekomst even belangrijk wordt. “Net zoals klanten willen weten hoe duurzaam een product is, willen ze ook inzicht1