ESET brengt advies uit over omgaan met oplichters die zich voordoen als computerexperts
Cybersecurityspecialist ESET brengt een rapport uit op WeLiveSecurity.com met als titel Tech Support: Scammers with Teeth. Het rapport geeft informatie over hoe om te gaan met oplichters die zich voordoen als computerexperts en consumenten bellen met de melding dat hun pc of laptop geïnfecteerd is.
Het rapport is geschreven door David Harley, Senior Research Fellow bij ESET. Hij beschrijft onder meer de gevaren van het meespelen met de oplichter door het slachtoffer die weet dat hij opgelicht wordt. Harley noemt enkele praktische voorbeelden, waarbij slachtoffers ernstig fysiek zijn bedreigd. Hij geeft ook aan wat er kan gebeuren als iemand de oplichter niet als zodanig herkent en toegang geeft tot de computer. Een oplichter kan dan bestanden en programma’s wissen of wijzigen en de gebruiker buitensluiten.
“Wij krijgen veel vragen van mensen die een oplichter toegang gaven tot hun pc. Zij willen weten wat ze moeten doen“, zegt Harley. “De beste manier om problemen te voorkomen, is om geen toegang te geven tot je pc aan mensen die je niet kunt vertrouwen. Met dit probleem is gemakkelijker om te gaan als je als slachtoffer de mogelijkheid hebt om je pc via een extern medium op te starten. Het is ook het overwegen waard om een register-back-uptool van een externe leverancier te gebruiken als aanvulling op System Restore.”
Het rapport biedt informatie over hoe deze oplichterspraktijken te rapporteren zijn en hoe je ze vermijdt. De auteur geeft verder ook advies hoe om te gaan met de oplichter op het moment dat hij of zij belt.
Het rapport van Harley is hier te lezen.
Meer over
Lees ook
Trend Micro voorspelt: nóg geavanceerdere aanvallen zullen 2019 domineren
Trend Micro presenteert zijn rapport met voorspellingen voor 2019. Het rapport, 'Mapping the Future: Dealing With Pervasive and Persistent Threats', waarschuwt dat aanvallers de effectiviteit van bewezen aanvalsmethoden zullen vergroten door daaraan nieuwe geavanceerde elementen toe te voegen. Zo profiteren zij optimaal van het veranderende techno1
'Financiële dienstverleners continu doelwit kwaadaardige inlogpogingen'
Het aantal kwaadaardige inlogpogingen is in de maanden mei en juni van dit jaar maandelijks gemiddeld met 30% gestegen ten opzichte van de periode januari-april 2018. In de eerste vier maanden van dit jaar registreerde Akamai 3,2 miljard inlog-pogingen per maand. In mei en juni lag dit aantal op totaal 8,3 miljard. Dat blijkt uit het rapport 20181
SANS 2018 Security Awareness Report: security awareness-programma’s winnen aan terrein
SANS Security Awareness, aanbieder van security awareness-trainingen en een onderdeel van het SANS Institute, heeft zijn 2018 Security Awareness Report 'Building Successful Security Awareness Programs' gepubliceerd. Hoewel security awareness nog altijd in de kinderschoenen staat, zijn er volgens het rapport tekenen die er op wijzen dat programma’1