Fraudehelpdesk ontvangt 200.000 valse e-mailberichten
Fraudehelpdesk heeft in minder dan een jaar tijd 200.000 valse e-mailtjes ontvangen. Het gaat hierbij om malafide e-mails, spamberichten en phishingmailtjes.
De e-mailberichten worden doorgestuurd door melders, die dagelijks zo’n 400 berichten doorsturen naar Fraudehelpdesk. De mailtjes worden verzameld en geanalyseerd in het systeem ‘Apate’, dat staat voor 'Anti-Phishing Analysing and Triaging Environment'. Het systeem is in samenwerking met de Universiteit Twente ontwikkeld. De twee partijen werken sinds november 2014 samen.
Met behulp van Apate brengt Fraudehelpdesk zoveel mogelijk varianten van phishingmailtjes in kaart. De Universiteit Twente gebruikt het systeem om data te verzamelen die wordt ingezet voor onderzoek naar cybercrime.
Meer over
Lees ook
KnowBe4 introduceert vier AI-gedreven security agents om AI-gegenereerde phishing te bestrijden en cyberrisico’s te meten
KnowBe4, het cybersecurityplatform op het gebied van human risk management, introduceert een baanbrekende suite van AI-gedreven security agents: AIDA (Artificial Intelligence Defense Agents). Deze tools zijn ontworpen om het menselijke risicomanagement te automatiseren en verder te verbeteren.
Social engineeringtechniek ClickFix overspoelt dreigingslandschap
ClickFix vertegenwoordigt een stijgende en effectieve social engineeringtactiek. Nu traditionele aanvalsvectoren minder effectief worden, vertrouwen dreigingsactoren steeds meer op het manipuleren van menselijk gedrag. Organisaties doen er verstandig aan om hun mensen te trainen in het herkennen
Black Friday: een gewaarschuwd mens telt voor twee
De Black Friday shopgekte is weer van start. Dit is voor veel mensen de aftrap van het winkelseizoen voor de feestdagen. Consumentenorganisaties waarschuwen voor webshops, zoals Temu, in verband met mogelijke privacy schendingen.