Gegevens van miljoenen Verizon klanten uitgelekt

hacker4-gabor-kalman

Data van miljoenen klanten van de Amerikaanse provider Verizon zijn uitgelekt via een publiekelijk toegankelijke database. Onderzoekers Chris Vickery van beveiligingsbedrijf UpGuard meldt dat de gegevens van 14 miljoen klanten van Verizon in de database te vinden waren. Verizon erkent het probleem, maar stelt dat het om 6 miljoen klanten gaan.

Vickery geeft tegenover ZDNet aan dat de database op een onbeveiligde Amazon S3-server stond. Deze server was volgens de onderzoeker via een eenvoudig te raden adres bereikbaar. De server is eigendom van het Israëlische NICE Systems, een leverancier van software om de klantervaring te verbeteren, compliance zeker te stellen en fraude te bestrijden. De database bevatte gegevens van klanten van Verizon die in de afgelopen zes maanden contact hebben gehad met de klantenservice van het bedrijf.

Pas na een week offline gehaald

De gegevens zouden eind juni zijn aangetroffen, waarna Verizon over het probleem is geïnformeerd. Het zou echter een week hebben geduurd voordat de database daadwerkelijk offline was gehaald. Verizon bevestigt het datalek tegenover CNN. Het bedrijf stelt dat er geen aanwijzigingen zijn dat data is gestolen of uitgelekt.

De database bevat onder andere namen, telefoonnummers en pincodes waarmee klanten zich kunnen identificeren bij Verizon. Daarnaast zijn in sommige gevallen aanvullende gegevens beschikbaar zoals e-mailadressen en adresgegevens.

Meer over
Lees ook
KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

Uit een nieuw rapport van KnowBe4 blijkt dat het gedrag waarmee medewerkers de online veiligheid van hun organisatie beïnvloeden sterk varieert binnen Europa. Met een score van 73 op een schaal van totaal 100 punten boekt Europa een wereldwijd gemiddelde score op deze zogenoemde ‘Security Culture-index’.

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?