Hackers stelen 53 miljoen e-mailadressen van Home Depot-klanten

Bij de cyberaanval op Home Depot in september zijn niet alleen 56 miljoen creditcards gestolen, maar ook 53 miljoen e-mailadressen van klanten. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf bekend gemaakt in een verklaring.

De diefstal van de e-mailadressen is aan het licht gekomen tijdens een onderzoek naar de cyberinbraak op de IT-systemen van Home Depot. De e-mailadressen blijken door de malware te zijn doorgestuurd naar de aanvallers.

'Geen wachtwoorden gestolen'

Home Depot benadrukt dat er in de bestanden geen wachtwoorden, betaalgegevens of andere gevoelige informatie is genomen. Het gaat dus uitsluitend om de e-mailadressen van klanten. De diefstal heeft waarschijnlijk dan ook weinig impact op klanten, al waarschuwt Home Depot haar klanten wel extra alert te zijn op malafide e-mailberichten. Alle getroffen klanten worden door Home Depot op de hoogste gesteld van de diefstal van hun e-mailadres.

De cyberaanval bij Home Depot vond tussen april en september 2014 plaats. Gedurende deze periode hadden de aanvallers toegang tot de IT-systemen van de Amerikaanse winkelketen. De Point-of-Sale-systemen (kassasystemen) van het bedrijf werden besmet met malware, waardoor de cybercriminelen uiteindelijk 56 miljoen debit- en creditcards wisten te bemachtigen.

'Beveiliging liet ten wensen over'

Voormalig werknemers van Home Depot waren overigens niet verbaasd over de cyberaanval. De ex-medewerkers zeiden tegen The New York Times dat het management van Home Depot security niet erg serieus nam, waardoor de beveiliging van de IT-systemen van het bedrijf ten wensen over liet. Zo zou het netwerk niet continu zijn gemonitord op verdachte activiteiten en werd zwaar verouderde beveiligingssoftware gebruikt.

Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1