ISACA 2023 State of Digital Trust-rapport
ISACA, een internationale gemeenschap voor digitaal vertrouwen, heeft vandaag zijn State of Digital Trust 2023-rapport gepubliceerd, waarin het belang van digitaal vertrouwen voor bedrijven en IT-professionals in Europa wordt benadrukt. Uit het onderzoek blijkt dat 94% van de respondenten gelooft dat digitaal vertrouwen relevant is voor hun organisatie, terwijl 93% van de IT-professionals zegt dat het relevant is voor hun huidige baan. Het belang van digitaal vertrouwen zal naar verwachting toenemen: 83% van de bedrijven gelooft dat het de komende vijf jaar nog belangrijker zal worden.
ISACA definieert digitaal vertrouwen als vertrouwen in de integriteit van de relatie, interacties en transacties tussen aanbieders en consumenten binnen een bijbehorend digitaal ecosysteem. Dit omvat het vermogen van mensen, organisaties, processen, informatie en technologie om een vertrouwde digitale wereld te creëren en in stand te houden. Het heeft vele belangrijke componenten, waaronder beveiliging, data-integriteit, privacy, governance en vertrouwen. Door de digitalisering wordt digitaal vertrouwen een drijvende factor bij consumentenbeslissingen en de weerbaarheid van bedrijven, wat betekent dat een hoge mate van digitaal vertrouwen het merk en de reputatie van een bedrijf versterkt.
Organisaties moeten prioriteit geven aan cross-functionele teams, communicatiekanalen en trainingsprogramma's die samenwerking aanmoedigen om digitale transformatiedoelstellingen te bereiken en vertrouwen te behouden bij stakeholders. Maar volgens het onderzoek van ISACA voelt minder dan de helft (44%) van de respondenten dat er voldoende samenwerking is tussen professionals in hun organisatie die werkzaam zijn op het gebied van digitaal vertrouwen zoals beveiliging, risico, governance, vertrouwen, privacy en kwaliteit.
Digitaal vertrouwen is van essentieel belang voor succes
Meer dan driekwart (79%) van de respondenten erkent dat organisaties die hun inzet voor digitaal vertrouwen tonen, succesvoller zullen zijn. Zij geloven dat bedrijven met veel digitaal vertrouwen vaker een positieve reputatie (70%), minder privacyschendingen (57%), minder cybersecurityincidenten (55%), betrouwbaardere data om beslissingen te nemen en een sterkere klantenloyaliteit (51%) hebben.
Hoewel respondenten het belang ervan benadrukken, is er een duidelijke kloof tussen denken en doen als het gaat om digitaal vertrouwen.
Uit het onderzoek van ISACA blijkt dat slechts 7% van de Europese bedrijfs- en IT-professionals volledig vertrouwen heeft in de digitale betrouwbaarheid van hun organisatie, waarbij maar liefst één op de drie (33%) helemaal niet meet hoe het ervoor staat met het digitale vertrouwen binnen zijn of haar organisatie. Slechts een kwart (27%) van de organisaties biedt het personeel enige vorm van training op het gebied van digitaal vertrouwen aan, en 41% heeft geen medewerker in dienst die zich bezighoudt met digitaal vertrouwen en dit zal de komende vijf jaar waarschijnlijk ook niet veranderen.
"Bedrijven erkennen het belang van digitaal vertrouwen, maar de meeste hebben moeite om het te bereiken", aldus Chris Dimitriadis, Chief Global Strategy Officer bij ISACA. "Werknemers worden niet goed getraind om hun vaardigheden op dit gebied te vergroten, en we moeten dit veranderen door een gecombineerde aanpak van training en certificaten waarin aspecten van digitaal vertrouwen, zoals cybersecurity, audit, risico, privacy en governance van technologie samenkomen. Op die manier weten bedrijven welke kritieke factoren bepalend zijn voor succes en leren zij over de strategieën en technieken die nodig zijn om digitaal vertrouwen tot stand te brengen en te behouden."
Barrières voor digitaal vertrouwen
Er zijn verschillende barrières voor het bereiken van digitaal vertrouwen. Volgens het onderzoek noemt 41% van de respondenten zowel een gebrek aan betrokkenheid van het management als onvoldoende afstemming tussen digitaal vertrouwen en bedrijfsdoelen als blokkades voor vooruitgang. Een vergelijkbaar aantal (38%) geeft aan dat een gebrek aan budget een obstakel was, wat erop wijst dat bedrijven moeite hebben om de middelen en redenen te vinden om de betrouwbaarheid van hun organisatie te verbeteren.
Vergelijkbare opvattingen werden aangetroffen met betrekking tot het geven van trainingen op het gebied van digitaal vertrouwen. Van de respondenten, noemde 49% een gebrek aan vaardigheden en training van het personeel als een belemmering voor het bereiken van digitaal vertrouwen. De bevindingen geven aan dat bedrijven moeten investeren in trainingen en de ontwikkeling van vaardigheden op het gebied van digitaal vertrouwen. Dit geldt zowel voor de C-suite als voor beginnende werknemers.
Dimitriadis benadrukt: “Om digitaal vertrouwen te bereiken zijn een holistische aanpak en een hoge mate van samenwerking nodig. Het is belangrijk dat alle afdelingen - van IT en engineering tot HR en verkoop - samenwerken om een uniforme strategie te ontwikkelen en stappen te zetten om digitaal vertrouwen te bereiken.”
“Bedrijven die digitaal vertrouwen centraal stellen, beschermen niet alleen zichzelf tegen cyberaanvallen, maar behouden ook hun winstgevendheid door klantenloyaliteit op te bouwen op lange termijn. Het verwaarlozen van digitaal vertrouwen daarentegen, zal negatieve gevolgen hebben voor het bedrijfssucces en de klantenbinding van organisaties. Het is daarom van groot belang dat organisaties alle nodige maatregelen nemen om digitaal vertrouwen te waarborgen en te handhaven.”
"Cyberaanvallen nemen toe en klanten zijn zich steeds meer bewust van het geraffineerde karakter ervan. Daarom verwachten ze dat bedrijven de nodige stappen ondernemen om hun persoonlijke data te beschermen en te beveiligen," aldus Rolf von Roessing, ISACA Evangelist. "Organisaties die een bedrijfsbrede strategie hanteren om digitaal vertrouwen op te bouwen, kunnen zich aan klanten presenteren als een geloofwaardige autoriteit en daar op lange termijn de vruchten van plukken."