Kaspersky ontdekt phishingtechnieken die tweefactorauthenticatie omzeilen

Kaspersky-280210-2021

Kaspersky heeft een geavanceerde ontwikkeling van phishingtechnieken ontdekt die cybercriminelen gebruiken om twee-factor authenticatie (2FA) te omzeilen. Aanvallers hebben methoden ontwikkeld waarbij phishing wordt gecombineerd met geautomatiseerde OTP-bots om zo gebruikers te misleiden en ongeautoriseerde toegang tot hun accounts te krijgen. 

Twee-factor authenticatie is een beveiligingsfunctie die ondertussen een standaardpraktijk is in online beveiliging. Het vereist dat gebruikers hun identiteit verifiëren met behulp van een tweede vorm van authenticatie, meestal een eenmalig wachtwoord (OTP) dat wordt verzonden via sms, e-mail of een authenticatie-app. Deze extra beveiligingslaag beschermt gebruikeraccounts zelfs als hun wachtwoorden gecompromitteerd zijn. Cybercriminelen ontwikkelden echter manieren waarbij gebruikers deze OTP’s bekend aan hen maken, waardoor ze de 2FA-bescherming omzeilen met een OTP-bot. 

 

Een OTP-bot is een tool die cybercriminelen gebruiken om OTP's te onderscheppen via social engineering-technieken. Aanvallers proberen meestal de inloggegevens van het slachtoffer te verkrijgen via phishing of datalekken en loggen vervolgens in op het account van het slachtoffer. Hierdoor wordt er een OTP naar de telefoon van het slachtoffer gestuurd. Daarna belt de OTP-bot het slachtoffer, doet zich voor als een vertegenwoordiger van een vertrouwde organisatie en gebruikt een voorbereide dialoog om het slachtoffer te overhalen de OTP te delen. Uiteindelijk ontvangt de aanvaller de OTP via de bot en kan hij zo toegang krijgen tot het account van het slachtoffer. 

 

Phishingsite die de aanmeldpagina van een online bank nabootst

 

Cybercriminelen doen dit via telefoontjes in plaats van berichten omdat telefoneren de kans vergroot dat het slachtoffer snel reageert. De bot kan de toon en urgentie van een legitiem gesprek nabootsen, waardoor het overtuigender klinkt. 

 

Cybercriminelen beheren OTP-bots via speciale online panels of berichtenplatforms zoals Telegram. Deze bots hebben verschillende functies en abonnementen, en ze kunnen worden aangepast. Zo kan de bot verschillende organisaties imiteren, meerdere talen gebruiken en kan er zelfs gekozen worden tussen een mannen- of vrouwenstem. Geavanceerde opties zijn onder andere het spoofen van telefoonnummers, waardoor het lijkt alsof de beller-ID afkomstig is van een legitieme organisatie. 

 

Voordat cybercriminelen een OTP-bot kunnen gebruiken, moeten ze de gegevens van het slachtoffer stelen. Vaak gebruiken ze phishing-websites die eruit zien als legitieme aanmeldingspagina's voor banken, e-maildiensten of andere online accounts. Wanneer het slachtoffer zijn gebruikersnaam en wachtwoord invoert, leggen de criminelen deze informatie in realtime vast. 

 

Kaspersky's onderzoek toont de aanzienlijke impact aan van deze phishing- en OTP-botaanvallen. Van 1 maart tot 31 mei dit jaar hebben de producten van het bedrijf 653.088 pogingen voorkomen om sites te bezoeken die waren gegenereerd door phishingkits gericht op de banksector, waarvan de gegevens vaak worden gebruikt in aanvallen met OTP-bots. In dezelfde periode detecteerde de technologie van Kaspersky 4.721 phishingpagina's die werden gegenereerd door de kits die zijn gericht op het omzeilen van twee-factorauthenticatie in realtime. 

 

"Social engineering kan ongelooflijk storend zijn, vooral door het gebruik van OTP-bots die echte oproepen van vertegenwoordigers van legitieme diensten kunnen nabootsen. Het is cruciaal waakzaam te blijven en de beste beveiligingspraktijken te volgen. Door voortdurend onderzoek en innovatie biedt Kaspersky geavanceerde security-oplossingen om het digitale leven te beschermen", zegt Olga Svistunova, security-expert bij Kaspersky. 

Meer over
Lees ook
Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

In veel smishing-verzoeken worden er om creditcardgegevens gevraagd om een probleem op te lossen dat verband zou hebben met de aankoop of levering van een niet-bestaand artikel. In andere gevallen proberen aanvallers persoonlijke informatie te stelen via een URL of landingspagina.

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Proofpoint, een toonaangevend cybersecurity- en compliancebedrijf, presenteert nieuw onderzoek waaruit blijkt dat slechts 30% van Nederlands grootste retailers het aanbevolen en strengste niveau van DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) heeft geïmplementeerd. Dit niveau - reject mode - beschermt hen tegen cybercrimin1

Fraude met online betalingen stijgt tijdens Black Friday

Fraude met online betalingen stijgt tijdens Black Friday

In aanloop naar de feestdagen zijn er verschillende populaire dagen om onze slag te slaan, waaronder Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen trekken niet alleen de aandacht van shoppers en retailers, maar ook van cybercriminelen die hun kans schoon zien om te cashen via online shoppers. Dit doen ze door neppagina’s te creëren die de grootste reta1