Klantgegevens buitgemaakt bij hosting provider Hetzner

hacker-1952027_960_720

De Zuid-Afrikaanse hosting provider Hetzner is getroffen door een datalek. De aanvaller zou gebruik hebben gemaakt van een SQL-injectie om een database van het bedrijf te kraken. Hetzner heeft externe forensische onderzoekers ingeschakeld, die in samenwerking met Hetzner de cyberaanval onderzoeken.

Dit meldt Hetzner in een verklaring op haar website. Het datalek werd op 1 november door de hostingprovider ontdekt. Het bedrijf meldt dat een aanvaller toegang heeft weten te krijgen tot de konsoleH Control Panel database. Dit is een door Hetzner zelf ontwikkeld beheerpaneel waarmee gebruikers hun hosting account kunnen beheren.

Klantgegevens en wachtwoorden buitgemaakt

In de database staan onder meer klantgegevens, domeinnamen, wachtwoorden van FTP servers en bankgegevens opgeslagen. Deze data is dus in handen gevallen van een aanvaller. Het bedrijf benadrukt dat er geen creditcardgegevens zijn uitgelekt.

Het bedrijf adviseert klanten per direct alle databasewachtwoorden te wijzigen. Hetzner heeft daarnaast de inloggegevens van klanten voor FTP-servers gereset. Indien klanten extra FTP-accounts hebben aangemaakt, moeten de wachtwoorden hiervan handmatig worden gewijzigd via konsoleH. Daarnaast adviseert Hetzner ook wachtwoorden van e-mailaccounts die bij Hetzner worden afgenomen te wijzigen indien deze niet recentelijk zijn geüpdatet. Ondanks dat inloggevens van het konsoleH Control Panel niet zijn buitgemaakt, adviseert Hetzner tot slot ook deze wachtwoorden te wijzigen.

FAQ

Het bedrijf heeft een pagina online gepubliceerd waarop veelvoorkomende vragen over het datalek worden beantwoord.

Lees ook
KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

Uit een nieuw rapport van KnowBe4 blijkt dat het gedrag waarmee medewerkers de online veiligheid van hun organisatie beïnvloeden sterk varieert binnen Europa. Met een score van 73 op een schaal van totaal 100 punten boekt Europa een wereldwijd gemiddelde score op deze zogenoemde ‘Security Culture-index’.

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken