KPN moet klant 140.000 euro betalen na wissen van online back-up
KPN is door de rechter op de vingers getikt. Het bedrijf moet een schadevergoeding van 140.000 euro betalen aan een fysiotherapeute nadat alle gehoste bestanden van de fysiotherapeute per ongeluk door KPN werden gewist.
De klant had bij KPN een account voor de online dienst Back-Up Online, waar een reservekopie van een machine kan worden opgeslagen. De harde schijf in de computer van de fysiotherapeute begaf het, waardoor de vrouw helaas ook niet meer bij haar KPN Back-Up Online account kon. KPN maakte een nieuw account aan op haar naam, maar wiste hierbij per ongeluk haar back-up. Alle data van de fysiotherapeute ging hierdoor verloren.
Schadevergoeding
De fysiotherapeute vroeg KPN de schade, die wordt geschat op maar liefst 140.000 euro, te vergoeden. KPN wilde echter geen gehoor geven aan deze oproep en verwees naar zijn algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden stellen dat KPN niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor dergelijke financiële schade.
De getroffen vrouw liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter. Deze verklaarde de algemene voorwaarden van KPN ongeldig, aangezien deze niet redelijk zijn voor de klant. KPN moet daarom van de rechter alsnog de schadevergoeding van 140.000 euro betalen aan de fysiotherapeute.