‘Martieme sector moet zich beter beschermen tegen cyberrisico’s’
De maritieme sector heeft onvoldoende bescherming genomen tegen cyberrisico’s. Dit vormt dan ook een belangrijke nieuwe dreiging voor de scheepvaartsector, die in toenemende mate vertrouwt op automatisering.
Dit blijkt uit het Safety and Shipping Review 2015 rapport van Allianz Global Corporate & Speciality SE. Cybercriminaliteit in de maritieme sector is volgens het rapport relatief nieuw, maar worden in de toekomst een verleidelijk doelwit voor hackers. Scheepvaartbedrijven zouden nu dan ook al moeten anticiperen op deze aanstormende dreiging door potentiële scenario’s te simuleren en mitigatiestrategieën te ontwikkelen.
Aanvallen op havens
Allianz Global Corporate & Speciality SE identificeert in het rapport verschillende dreigingen voor de scheepvaartsector. Zo zouden aanvallers zich kunnen richten op belangrijke havens en informatie kunnen bemachtigen over containers of zelfs sluizen kunnen sluiten.
Ook bestaat de kans dat cybercriminelen zich richten op elektronische systemen aan boord van schepen, waarbij met name navigatiesystemen een probleem zijn. Schepen die niet goed kunnen navigeren lopen immers het risico aan de grond te lopen of een aanvaring te veroorzaken met ander scheepvaartverkeer. Allianz waarschuwt dat hackers in zo’n aanval meerdere schepen van dezelfde eigenaar kan aanvallen, waardoor de schade fors kan oplopen.