Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Telecomproviders zijn al jaren verplicht te registreren wie met wie communiceert. Opsporingsinstanties en inlichtingendiensten kunnen deze informatie gebruiken om de activiteiten van verdachten in kaart te brengen. Het blijkt echter kinderlijk eenvoudig te zijn om vervalste informatie in de databases van telecomproviders te krijgen. Dit kan er dan ook toe leiden dat inlichtingendiensten en opsporingsinstanties met foutieve informatie aan de slag gaan, waardoor onschuldige burgers in de cel kunnen belanden.
Dit blijkt uit onderzoek van NU.nl bij zeven verschillende telecomproviders. Telecomproviders zijn volgens de wet verplicht de metadata van telefoongesprekken of sms-berichten te bewaren. Deze metadata bestaat uit zowel de afzender als verzender en het tijdstip waarop het sms-bericht is verzonden of telefoongesprek plaatsvond.
Telefoongesprekken spoofen
Op internet zijn echter allerlei tools beschikbaar waarmee het mogelijk is telefoongesprekken te spoofen. De gesprekken lijken hierdoor afkomstig te zijn van een bepaald telefoonnummer, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Telecomproviders blijken echter niet te controleren of de metadata die zij in hun database opslaan correct is. De gespoofte telefoongesprekken blijken bij de zeven telecomproviders dan ook gewoon te worden opgenomen in de database.
De foutieve informatie is overigens in theorie wel op te sporen, maar dit kost veel tijd. Opsporingsinstanties en inlichtingendiensten kunnen de administratie van beide gesprekspartners naast elkaar leggen en vergelijken. Hierdoor wordt duidelijk dat het telefoongesprek niet in de administratie van de verzender staat, wat duidelijk maakt dat het om een gespooft gesprek gaat. De fout is dus alleen te ontdekken als de metadata van ieder telefoongesprek wordt gecontroleerd.
Groot probleem
De eenvoudig waarmee de metadata van telefoongesprekken kan worden gemanipuleerd is een groot probleem. Bart Nooitgedagt, voorzitter van de Vereniging van Strafrechtadvocaten (NVSA), is bezorgd over de gevolgen hiervan. Nooitgedagt stelt dat nooit zomaar kan worden uitgegaan van de juistheid van de informatie die providers hebben opgeslagen. De advocaten willen dan ook een onderzoek naar het manipuleren van de gegevens. Nooitgedagt waarschuwt dat de foutieve informatie ertoe kan leiden dat onschuldige burgers verdacht worden van criminele activiteiten en hiervoor zelfs veroordeeld kunnen worden.
Meer over
Lees ook
Best practices helpen privé-apparaten veilig op de werkvloer te gebruiken
Microsoft lanceert een reeks best practices voor werknemers die hun privé-apparaten op de werkvloer willen gebruiken. Het bedrijf adviseert onder andere alleen legitieme apps en software te gebruiken die afkomstig is van betrouwbare bronnen. Het meenemen van privé-apparaten naar de werkvloer, wat ook wel Bring Your Own Device (BYOD) wordt genoemd1
HP levert McAfee LiveSafe standaard op nieuwe HP-computers
HP gaat McAfee LiveSafe service standaard wereldwijd als ‘pre-install’ meeleveren met nieuwe consumentenpc’s en zakelijke pc’s. McAfee LiveSafe is een ‘cross-device’ beveiligingsdienst die de data, identiteitsgegevens en alle pc’s, Macs, smartphones en tablets van gebruikers beschermt. “We staan aan de vooravond van een nieuw computertijdperk, wa1
Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen
Wanneer een DDoS-aanval op de organisatie plaatsvindt of cybercriminelen op een andere manier proberen de business-operatie van een bedrijf of overheidsorganisatie negatief te beïnvloeden, reageren veel IT-afdelingen door tal van security-tools in te zetten. Wie IT-beveiliging echter vooral vanuit oogpunt van business continuity bekijkt, komt al s1



