Musk, Zuckerburg en Kutcher investeren in computer die denkt als een mens

Tesla-oprichter Elon Musk, Facebook-CEO Mark Zuckerburg en acteur Ashton Kutcher investeren gezamenlijk 40 miljoen dollar in een nieuw artificial intelligence (AI)-bedrijf. Het bedrijf Vicarious werkt aan technologie die de neocortex van het menselijk brein simuleert. Dit moet het mogelijk maken een computer te ontwikkelen die denkt als een mens. Vicarious kwam eerder in het nieuws door de CAPTCHA-beveiliging met zijn AI-technologie te kraken.

Dit meldt de Wall Street Journal (WSJ) in een blogpost. De neocortex is het gedeelte van het menselijk brein dat belangrijke handelingen mogelijk maakt. Denk hierbij aan het besturen van je lichaam of het vertalen van signalen van je ogen naar beelden. Ook worden berekeningen uitgevoerd in de neocortex en zorgt het deel dat je in een bepaalde taal kunt communiceren. De neocortex is dan ook verantwoordelijk voor veel kenmerkende handelingen van menselijk gedrag.

Denken als een mens

Het AI-bedrijf Vicarious probeert daarom de neocortex van de mens om te zetten in computercode. Hiermee hoopt het bedrijf een computersysteem te ontwikkelen dat kan denken als een mens. Dit is een ambitieus doel, maar Vicarious is zeker niet het eerste bedrijf dat mogelijkheden op dit gebied onderzoekt. Ook IT-bedrijven als Google, Microsoft, Facebook en IBM zijn op dit vlak actief.

Scott Phoenix, medeoprichter van Vicarious, zegt tegen de WSJ te hopen dat zijn technologie het uiteindelijk mogelijk maakt computers te bouwen die kunnen leren hoe zij ziektes kunnen genezen en goedkope, duurzame energie kunnen produceren. De oprichter van het AI-bedrijf stelt dat mensen op dit moment veel handelingen uitvoeren die eigenlijk door computers uitgevoerd zouden moeten worden. Het lijkt er overigens niet dat Vicarious zijn doel op korte termijn gaat realiseren. Phoenix zegt niet te verwachten dat zijn bedrijf op korte termijn winst gaat draaien.

CAPTCHA's

Vicarious kwam eerder in het nieuws door de CAPTCHA-beveiliging te kraken. Deze beveiliging bestaat uit een reeks cijfers en letters die wazig, doorgestreept of schuin worden weergegeven. Deze cijfers en letters konden tot nu toe niet door computers worden gelezen, waardoor CAPTCHA's het mogelijk maken mensen van computers te onderscheiden.

De start-up Vicarious slaagde er echter in de CAPTCHA's desondanks te kraken. Het bedrijf heeft meerdere demonstraties gegeven om dit te bewijzen. Over de manier waarop het bedrijf de CAPTCHA's toch door computers kan laten lezen laat Vicarious niets los. Het kraken van de beveiliging is dan ook uitsluitend bedoeld om aan te tonen dat de eerste stap naar een computer die denkt als een mens is gezet.

Meer over
Lees ook
Het vraagstuk van verantwoord gebruik van AI-toepassingen binnen organisaties

Het vraagstuk van verantwoord gebruik van AI-toepassingen binnen organisaties

Artificial intelligence (AI) heeft in korte tijd zijn stempel gedrukt op vrijwel elke afdeling van organisaties. Of het nu gaat om klantenservice, marketing, data-analyse of financiële planning: AI-tools spelen een cruciale rol bij het verhogen van de efficiëntie van bedrijfsprocessen. Maar weten bedrijven hoe vaak en op welke manier hun werknemer1

Security Operations Solutions van Fortinet reduceren detectie- en responstijd van 3 weken tot één uur dankzij AI

Security Operations Solutions van Fortinet reduceren detectie- en responstijd van 3 weken tot één uur dankzij AI

Fortinet maakt de resultaten bekend van een onafhankelijk onderzoek door de Enterprise Strategy Group (ESG). Het doel hiervan was het kwantificeren van de voordelen voor klanten van het gebruik van de security operations-oplossingen van Fortinet. De onderzoeksresultaten wijzen erop dat deze oplossingen bijdragen aan drastische verbeteringen van de1

Hoe kunnen Business Process Outsourcers data beschermen in het AI-tijdperk?

Hoe kunnen Business Process Outsourcers data beschermen in het AI-tijdperk?

Omdat Business Process Outsourcers (BPO's) het volledige potentieel van AI willen benutten, is het belangrijk dat ze nadenken over de mogelijke impact van generatieve AI op data en privacy. Zeker omdat BPO's vaak namens klanten grote hoeveelheden gevoelige informatie verwerken, van persoonlijke gegevens tot financiële transacties. Nu generatieve A1