Nederlanders zijn minder bezorgd over digitale gevaren op werk

pixabay-hacker-1944688_960_720

Nederlandse werknemers maken zich steeds minder zorgen over digitale gevaren op de werkvloer. Waar in 2015 nog ruim een kwart (27%) aan gaf zich hier zorgen over te maken, ligt dit percentage nu op 21%. De helft van alle werknemers geeft daarnaast aan van zijn of haar werkgever nooit informatie te hebben gekregen over veilig online werken.

Dit blijkt uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online onder 2.655 werkende Nederlanders. Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van de nieuwe campagne van Alert Online met als thema ‘Cybersecurity helden’. Deze campagne wordt op 2 oktober afgetrapt door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Cybercrime op werk

Werkende Nederlanders blijken de kans om op het werk slachtoffer te worden van een vorm van cybercrime lager in dan thuis. Tegelijkertijd heeft vier op de tien (39%) op werk wel eens een phishing mail ontvangen, heeft bijna een kwart (23%) via social media wel eens een bericht ontvangen met het verzoek op een onbekende link te klikken en stelt 16% te maken te hebben gehad met nep-uitnodigingen op social media voor zakelijk gebruik. Medewerkers in het klein MKB - bedrijven met minder dan 10 werknemers - hebben het vaakst te maken met vormen van cybercrime als phishing ((61%), acquisitiefraude (40%) en valse uitnodigingen op social media (24%).

Ook blijkt dat Nederlanders op de werkvloer een stuk minder bezorgd zijn over cybersecurity dan thuis. 21% van de Nederlanders maakt zich zorgen over digitale veiligheid op hun werk, terwijl bijna de helft (46%) bezorgd is over de digitale veiligheid thuis.

Weinig Nederlanders treffen voorzorgsmaatregelen

Van de werkende Nederlanders die te maken hebben gehad met cybercrime, is de helft voorzichtiger geworden. Tegelijkertijd heeft slechts één op de vijf voorzorgsmaatregelen getroffen om cybercrime te voorkomen. De belangrijkste reden hiervoor is dat Nederlanders instructies die worden gegeven om hen te beschermen tegen cybercrime in veel gevallen te ingewikkeld vinden. Daarnaast worden tweestapsverificatie en het niet automatisch kunnen opslaan van wachtwoorden gezien als een belemmering.

Onveilige wifi-netwerken blijken maar weinig werknemers die onderweg of op locatie aan het werk zijn zorgen te baren. Zo maakt tweederde gebruik van open wifi-netwerken indien deze beschikbaar zijn. Een op de vijf maakt daarnaast altijd automatisch verbinding met wifi-netwerken. Bijna de helft (45%) blijkt nooit een VPN-verbinding te gebruiken om internetverkeer te versleutelen.

‘Ook op werk liggen cybergevaren op de loer’

Erik Jan Koedijk, voorzitter van de raad van advies van Alert Online, geeft aan dat ook op werk cybergevaren op de loer liggen. Koedijk: “Toch zijn we op werk een stuk nonchalanter dan thuis. Dat ligt vooral aan onwetendheid. De helft van alle werkenden heeft nooit informatie gekregen van zijn of haar werkgever over veilig online werken en 60% weet bijvoorbeeld niet of de servers waar bestanden op staan gebruikmaken van encryptie en hoe persoons- en klantgegevens beschermd zijn. Goede voorlichting en afspraken over digitale veiligheid zijn essentieel om werknemers bewust te maken van de gevaren. Op dit gebied is door werkgevers nog veel te winnen.”

Lees ook
‘Bedrijven ontdekken slechts een derde van de beveiligingsgaten zelf’

‘Bedrijven ontdekken slechts een derde van de beveiligingsgaten zelf’

Bedrijven hebben veel moeite beveiligingsgaten zelf op te sporen. Het aantal lekken dat door bedrijven zelf is ontdekt blijkt zelfs te zijn gedaald. In de meeste gevallen worden organisaties dan ook door externe partijen gewezen op beveiligingslekken. Dit blijkt uit het vijfde jaarlijkse Mandiant M-Trends rapport. Het rapport – samengesteld door M1

Grootschalige spionagecampagne valt bedrijven aan

Grootschalige spionagecampagne valt bedrijven aan

Cybercriminelen hebben een grootschalige spionagecampagne opgezet gericht op bedrijven. Operatie TooHash heeft als doel gevoelige bedrijfsinformatie te stelen. Met name bedrijven in Taiwan zijn op dit moment doelwit van de aanvallen. De spionagecampagne is ontdekt door G DATA SecurityLab. Het bedrijf waarschuwt van de gevolgen van uitgelekte bedri1

Explosieve stijging kosten van cybercrime

Explosieve stijging kosten van cybercrime

Onlangs verscheen de vijfde editie van een gezamenlijk door het Ponemon Institute en HP uitgevoerd onderzoek naar de kosten van security. Die kosten blijken explosief toe te nemen en bedragen wereldwijd gemiddeld 12,7 miljoen dollar per organisatie. Het jaarlijkse onderzoek van het Ponemon Institute en HP’s Enterprise Security Products-divisie lu1