Privacy-commissaris: 'Stap over op alternatieve chatapp nu WhatsApp door Facebook is overgenomen'

whatsappscreenshot

Facebook neemt de populaire chatapp WhatsApp over. Goed nieuws voor Facebook, maar volgens een Duitse privacywaakhond slecht nieuws voor consumenten. WhatsApp-gebruikers zouden over moeten stappen op een veiligere chatapp nu de app in handen komt van het sociale netwerk.

Thilo Weichert, privacy-commissaris van de Duitse deelstaat Schleswig-Holstein, geeft het advies tegenover PCWorld. Weichert stelt dat de data die Facebook in WhatsApp verzamelt hoogstwaarschijnlijk gecombineerd zal worden met Facebook-data. Hierdoor krijgt het sociale netwerk een nog beter overzicht over de activiteiten, voorkeuren en keuzes van gebruikers.

Onafhankelijk bedrijf

Facebook wil tegenover PCWorld niet reageren op de oproep van de Duitse privacy-commissaris. Wel verwijst een woordvoerder naar de conference call waarin de overname van WhatsApp werd aangekondigd. Facebook gaf tijdens deze call aan dat WhatsApp als een onafhankelijk bedrijf blijft opereren. WhatsApp laat in een blogpost weten dat er niets zal veranderen voor gebruikers.

Weichert benadrukt dat zowel Facebook als WhatsApp in de Verenigde Staten zijn gevestigd. In dit land zijn volgens de privacy-commissaris minder strenge privacyregels dan in Europa. Zowel Facebook als WhatsApp zouden zich niet willen houden aan de Europese en Duitse privacyregels.

Lees ook
Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Telecomproviders zijn al jaren verplicht te registreren wie met wie communiceert. Opsporingsinstanties en inlichtingendiensten kunnen deze informatie gebruiken om de activiteiten van verdachten in kaart te brengen. Het blijkt echter kinderlijk eenvoudig te zijn om vervalste informatie in de databases van telecomproviders te krijgen. Dit kan er dan1

Gratis handleiding helpt gebruikers anoniem te surfen via het Tor-netwerk

Gratis handleiding helpt gebruikers anoniem te surfen via het Tor-netwerk

Het Tor-netwerk is een anonimiseringsnetwerk waarmee gebruikers anoniem op internet kunnen surfen. Het gebruik van het Tor-netwerk is echter geen garantie dat de identiteit van de gebruikers daadwerkelijk geheim blijft. De gebruiker moet zijn manier van surfen ook aanpassen en goed opletten waar gegevens worden achtergelaten of wordt ingelogd. An1

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

De Internet-of-Things is een ontwikkeling waar bij allerlei dagelijkse apparaten worden verbonden met internet. Ook deze apparaten worden hierdoor kwetsbaar voor cybercriminelen. Dit blijkt onder andere uit de ontdekking van een botnet dat deels is opgebouwd uit televisies en tenminste één koelkast. Het botnet is ontdekt door beveiligingsonderzoe1