Proofpoint: 82% van de organisaties hanteert een thuiswerkmodel, maar slechts 30% traint gebruikers in veilig werken op afstand
- Er zijn in 2020 meer organisaties slachtoffer geworden van succesvolle phishing-aanvallen dan in 2019 (57% tegenover 55%). Daarnaast blijven Business Email Compromise (BEC)-aanvallen een zorgwekkend probleem.
- Twee derde van de respondenten gaf aan dat hun organisatie in 2020 te maken kreeg met ransomware. Meer dan de helft van hen besloot het losgeld te betalen in de hoop snel weer toegang te krijgen tot de gegevens. Van degenen die betaalden, kreeg 60% na de eerste betaling weer toegang tot de gegevens of systemen. Bijna 40% kreeg echter te maken met aanvullende eisen na een eerste betaling - een stijging van 320% ten opzichte van vorig jaar. 32% gaf aan vervolgens akkoord te zijn gegaan met het betalen van het aanvullende losgeld - een toename van 1500% ten opzichte van 2019.
- 80% van de onderzochte professionals gaf aan dat training in beveiligingsbewustzijn de kwetsbaarheid van werknemers voor phishing-aanvallen heeft verminderd. Maar hoewel 98% van de ondervraagde professionals zegt dat hun organisatie een trainingsprogramma voor beveiligingsbewustzijn heeft, biedt slechts 64% gebruikers formele trainingssessies aan als onderdeel van cybersecurity-trainingen.
- Het gemiddelde aantal werknemers bij Proofpoint-klanten dat niet slaagde voor phishing-simulaties was 11%, een daling ten opzichte van 12% in 2019. De gemiddelde weerbaarheidsfactor was 1,2. Dit duidt erop dat werknemers binnen deze organisaties eerder geneigd zijn om een verdachte e-mail te melden dan dat ze op die mail reageren.
- Organisaties in de maakindustrie kregen in 2020 het vaakst te maken met phishing-aanvallen. Organisaties in deze branche zijn daarnaast het meest actief in het testen van hun gebruikers op phishing-aanvallen. Het percentage dat niet slaagde voor phishing-simulaties lag op 11%.
- Op afdelingsniveau presteerden inkoopteams het beste. Slechts 7% van hen slaagde niet voor de phishing-simulaties. Onderhouds- en facilitaire teams waren de slechtst presterende afdelingen, met gemiddelde percentages van respectievelijk 15% en 17%.
Meer over
Lees ook
AI-aangedreven muterende phishingcampagnes zijn in opmars, waarschuwt KnowBe4-rapport
Uit een nieuw onderzoek van KnowBe4 blijkt dat cybercriminelen veelvuldig gebruik maken van polymorfe phishingtechnieken, die aanwezig zijn in 76,4% van alle phishingcampagnes. Bij deze vorm van phishing wordt een e-mail, vaak met behulp van AI, telkens subtiel aangepast om zo beveiligingsfilters te omzeilen
Nieuw onderzoek van KnowBe4 toont aan dat online zelfoverschatting de werkplek kwetsbaar maakt
86% van de medewerkers denkt phishing met vertrouwen te herkennen. Toch is bijna de helft van hen al eens slachtoffer geworden van oplichtingspraktijken. Dit blijkt uit het rapport ‘Security Approaches Around the Globe: The Confidence Gap’ van KnowBe4.
Een miljoen Phishing-as-a-Service-aanvallen in twee maanden benadrukken een dreiging die zich snel ontwikkelt
Een nieuw rapport over de tools en technieken die bij deze aanvallen worden gebruikt laat zien dat PhaaS-platforms zich snel ontwikkelen, gevaarlijker en beter worden in het ontwijken van detectie. Veel aanvallen zijn gericht op gebruikers van populaire cloud platforms zoals Microsoft 365.