Proofpoint: "Cybercriminelen profiteren van het EK voetbal 2024"

pixabay voetbal

Op vrijdag 14 juni begint het EK voetbal 2024. Het evenement vindt dit jaar plaats in Duitsland. Fans die nog niet over een ticket beschikken, proberen nog een mooie deal te scoren – het evenement vindt per slot van rekening naast onze deur plaats. Toch is het belangrijk om bij de zoektocht naar een goede last minute EK-deal alert te blijven.

Cybercriminelen zijn namelijk ook fan van dit soort evenementen, maar dan om een heel andere reden. Uit onderzoek naar eerdere sportevenementen blijkt dat dit soort gelegenheden zich perfect verlenen voor het uitvoeren van social engineering-aanvallen. Zo creëren cybercriminelen een deal die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. De criminelen gebruiken ticketdeals als lokmiddel voor het lospeuteren van gevoelige informatie of geld van vermeende slachtoffers.  

 

Pas op voor ongelofelijk goede deals

Social engineering is een techniek waarbij een cybercrimineel potentiële slachtoffers manipuleert voor het lospeuteren van gevoelige informatie (persoonlijke gegevens, bankgegevens etc.). De cybercrimineel speelt hierbij in op menselijke eigenschappen zoals vertrouwen, onwetendheid of nieuwsgierigheid.  

“Een evenement zoals het EK dat dit jaar in Duitsland plaatsvindt, verleent zich perfect voor het uitvoeren van social engineering-aanvallen", zegt Siegfried Huijgen, Regional Sales Director Benelux bij Proofpoint. “Cybercriminelen ontwikkelen een mail waarin ze ongelofelijk goede ticketdeals promoten, in de hoop dat men nieuwsgierig genoeg is om ergens op te klikken. En dit werkt, want de aanvallen spelen heel goed in op menselijke eigenschappen.” 

 

Cybercriminelen spelen in op feestdagen, thema’s die wereldwijd aandacht krijgen, of evenementen zoals het EK Voetbal 2024. Zo proberen ze de geloofwaardigheid nog groter te maken. Ook het inspelen op emoties is een veel gebruikte tactiek. Dit doen ze door het overbrengen van een gevoel van urgentie, het enthousiasmeren van potentiële slachtoffers, het creëren van angst dat men iets misloopt of geld verliest als ze niet reageren op de mail.

 

Herken oplichtingspraktijken

Oplichtingspraktijken kun je herkennen. Let daarvoor op de volgende vier punten: 

  • Gespoofde afzenders: men is zich vaak niet bewust dat een e-mailadres van een afzender kan worden gespooft. Een goede emailbeveiliging voorkomt dat gespoofde afzenders toegang krijgen tot de inbox van een gebruiker. Daarom registreert een dreigingsactor zijn domein. Zo lijkt het op een officiële website, waardoor gebruikers minder snel fouten (zoals spellingsfouten) opmerken.  
  • Onprofessionele websitelinks: cybercriminelen gebruiken voor het ontfutselen van gevoelige informatie soms phishing-links in combinatie met social engineering. Voer nooit direct vanaf een link gegevens in op een website, zelfs niet als het lijkt op een officiële site. 
  • Pas op voor berichten die aansporen om snel te reageren of inspelen op emoties. Lijkt iets bijna 'te mooi om waar te zijn', dan is dat waarschijnlijk ook zo. Ontvang je een e-mail, belletje of sms waarin wordt ingespeeld op gevoel? Onthoud deze tips en heroverweeg je beslissing.  
  • Cybercriminelen willen meestal dat het beoogde slachtoffer een snelle, emotionele reactie heeft. Denk aan bezorgdheid rondom het retourneren van een pakket, het opschorten van een account, of het enthousiasme dat populaire tickets voor een specifieke voetbalwedstrijd beschikbaar zijn – mits je onmiddellijk reageert. 
Meer over
Lees ook
Proofpoint deelt zeven security-voorspellingen en -trends voor 2021

Proofpoint deelt zeven security-voorspellingen en -trends voor 2021

Security-teams zitten volop in de voorbereiding op het nieuwe jaar. Daarom blikt Proofpoint terug en doet het een aantal voorspellingen over hoe cybercriminelen hun strategieën in 2021 zullen aanpassen. Maar het bedrijf legt ook uit hoe security-teams in Nederland en België daarop kunnen reageren.

Proofpoint waarschuwt consumenten voor vijf oplichterspraktijken tijdens de feestdagen

Proofpoint waarschuwt consumenten voor vijf oplichterspraktijken tijdens de feestdagen

Met de huidige COVID-19-pandemie zal 2020 naar verwachting een van de drukste jaren ooit worden voor online retailers. Uit een recent onderzoek van PwC blijkt dat de meerderheid (40%) van de Nederlandse consumenten zegt dat ze door COVID-19 waarschijnlijk meer online zullen winkelen. In België doet zelfs 80% van de consumenten het liefst zijn of h1

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Nu onze offline en online wereld steeds meer met elkaar verweven zijn, neemt ook de invloed van onze online acties op onze fysieke wereld toe. Met name op het gebied van communicatie en het delen van persoonlijke informatie kan dit vervelende gevolgen hebben. Kaspersky onderzocht twee belangrijke consequenties van het delen van pe1