Ransomware probeert vertrouwen slachtoffers te winnen met één gratis ontsleuteld bestand

coinvault

De cybercriminelen achter de ransomware CoinVault zetten een nieuwe tactiek in om gebruikers te overtuigen losgeld te betalen. De ransomware versleutelt alle data van gebruikers, maar biedt slachtoffers de mogelijkheid één bestand gratis te ontsleutelen. Om toegang te krijgen tot de rest van de data moet echter betaald worden.

De werkwijze is ontdekt door beveiligingsbedrijf Webroot. De makers van CoinVault lijken met hun ‘gebaar’ slachtoffers te willen overtuigen dat zij ‘vertrouwd’ kunnen worden. Slachtoffers worden immers gevraagd losgeld te betalen om weer toegang te krijgen tot hun data. De data is in eerste instantie echter illegaal door de cybercriminelen versleuteld. Voor slachtoffers is er dus niet direct reden de cybercriminelen te vertrouwen de gegijzelde data na betaling daadwerkelijk vrij te geven.

De cybercriminelen achter CoinVault eisen 200 euro aan bitcoins van de slachtoffers. In ruil hiervoor beloven de cybercriminelen de gegijzelde data weer te ontsleutelen, zodat deze weer door gebruikers kan worden gebruikt. Het bedrag loopt overigens iedere dag op, waarmee de aanvallers slachtoffers proberen te stimuleren snel geld over te maken.

Lees ook
Proofpoint: door overheid gesponsorde actoren gebruiken ClickFix

Proofpoint: door overheid gesponsorde actoren gebruiken ClickFix

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint delen nieuwe inzichten rondom social engineeringstecniek ClickFix. Uit de laatste bevindingen blijkt dat de overheid actoren sponsort bij het inzetten van deze aanvalsmethode

Martijn Uunk en Gregor Abbas van Helixis: ‘Cybercriminelen weten dat security in mkb vaak zwakker is, maar het mkb weet dat dan weer niet’

Martijn Uunk en Gregor Abbas van Helixis: ‘Cybercriminelen weten dat security in mkb vaak zwakker is, maar het mkb weet dat dan weer niet’

Hoe zorg je ervoor dat cybersecurity niet alleen een compliance-verplichting is, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering? Helixis, gespecialiseerd in risicomanagement, cybersecurity en informatiebeveiliging, helpt organisaties om die vertaalslag te maken: van verplichting naar weerbaarheid.

Identity Management Day 2025: KnowBe4 presenteert 10 tips om identiteitsdiefstal bij medewerkers te voorkomen

Identity Management Day 2025: KnowBe4 presenteert 10 tips om identiteitsdiefstal bij medewerkers te voorkomen

Op 8 april is het Identity Management Day. Dit is een jaarlijkse bewustwordingsdag die zich richt op het belang van identiteitsbeheer in cybersecurity. De dag heeft als doel om organisaties en medewerkers te informeren en bewustwording te creëren over het beheren en beschermen van hun digitale identiteiten.