Uber hield grootschalig datalek langere tijd stil

data-freeimages-malkowitch

Uber blijkt in 2016 te zijn getroffen door een cyberaanval, waarbij gegevens van ongeveer 50 miljoen klanten zijn gestolen. Het datalek werd eind 2016 ontdekt, maar is nu pas door Uber naar buiten gebracht.

Dit meldt Uber tegenover Bloomberg. Onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van Uber klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens of informatie over ritten zouden niet zijn gestolen. Ook de gegevens van ongeveer 7 miljoen Uber-bestuurders zijn toegankelijk geweest voor de aanvallers.

Lange tijd stilgehouden

Opvallend is dat dat datalek eind 2016 werd ontdekt, maar Uber nu pas aan de bel trekt. De aanvallers zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens via een slecht beveiligde database. Het bedrijf houdt Chief Security Officer Joe Sullivan hiervoor verantwoordelijk; Uber meldt dat Sullivan nog deze week wordt ontslagen.

Ook meldt Uber 100.000 dollar te hebben betaald aan de cybercriminelen om de gestolen data te laten vernietigen. Of de data daadwerkelijk is vernietigd is echter niet te controleren.

Rechtszaak

Uber is enkele uren na de bekendmaking door boze klanten al aangeklaagd wegens nalatigheid. Alle getroffen Amerikaanse chauffeurs en klanten van Uber worden in deze rechtszaak vertegenwoordigd.

Lees ook
Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?