Uber hield grootschalig datalek langere tijd stil

Uber blijkt in 2016 te zijn getroffen door een cyberaanval, waarbij gegevens van ongeveer 50 miljoen klanten zijn gestolen. Het datalek werd eind 2016 ontdekt, maar is nu pas door Uber naar buiten gebracht.
Dit meldt Uber tegenover Bloomberg. Onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van Uber klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens of informatie over ritten zouden niet zijn gestolen. Ook de gegevens van ongeveer 7 miljoen Uber-bestuurders zijn toegankelijk geweest voor de aanvallers.
Lange tijd stilgehouden
Opvallend is dat dat datalek eind 2016 werd ontdekt, maar Uber nu pas aan de bel trekt. De aanvallers zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens via een slecht beveiligde database. Het bedrijf houdt Chief Security Officer Joe Sullivan hiervoor verantwoordelijk; Uber meldt dat Sullivan nog deze week wordt ontslagen.
Ook meldt Uber 100.000 dollar te hebben betaald aan de cybercriminelen om de gestolen data te laten vernietigen. Of de data daadwerkelijk is vernietigd is echter niet te controleren.
Rechtszaak
Uber is enkele uren na de bekendmaking door boze klanten al aangeklaagd wegens nalatigheid. Alle getroffen Amerikaanse chauffeurs en klanten van Uber worden in deze rechtszaak vertegenwoordigd.
Meer over
Lees ook
Syrische hackers breken in bij CNN
De Syrische hackersgroep Syrian Electronic Army heeft opnieuw de social media-accounts van een Westers mediabedrijf gehackt. Ditmaal hebben de hackers de social media-accounts van CNN overgenomen. Op dit kanaal hebben zij hun eigen boodschap verspreid. De hackers wisten meerdere Facebook- en Twitter-accounts over te nemen. Ook het blog van CNN we1
Criminelen gebruiken DDoS-aanvallen via de telefoon om bedrijven af te persen
Cybercriminelen blijken voorbeeld te zijn voor andere criminelen die bedrijven en overheden via de telefoon proberen af te persen. De criminelen proberen telefooncentrales van bedrijven onbereikbaar te maken door deze te bestoken met een grote hoeveelheid telefoontjes. De tactiek lijkt veel op de DDoS-aanvallen die op internet met grote regelmaat1
‘Let's talk about it’
Trend Micro, specialist op het gebied van beveiligingssoftware, introduceert Let’s talk about it. Dit initiatief van Trend Micro en gespecialiseerde partners heeft als doel de kennis en het bewustzijn rondom security te vergroten. Dit door het organiseren van kennissessies voor it-managers. Nieuwe security-uitdagingen De ontwikkelingen op het gebi1



